Future Metal: Honda Gold Wing XL

De huidige versie van de Honda Gold Wing GL1800 werd (bijna) twee jaar geleden gelanceerd op de Tokyo Motor Show. Het model werd enthousiast ontvangen door de pers en de Gold Wing-afficionados. Twee jaar later valt er bij die laatste groep toch wat kritiek te horen over de ‘nieuwe Gold Wing’. Die kritiek gaat niet over de prestaties of de betrouwbaarheid van de Gold Wing, wél over de beperkte uitrusting. Zo vinden Gold Wing-eigenaars die hun motorfiets intensief gebruiken de bagagecapaciteit van hun toermotor ondermaats. Verder valt ook te horen dat, zeker op de basisversie, de Gold Wing te weinig windbescherming biedt. De basisversie van de Gold Wing GL 1800 neigt immers meer naar een ‘bagger’. Baggers zijn een typisch Amerikaans fenomeen, waarvoor de markt dan nog voornamelijk in de droge en warme zuid-westelijke staten van de VS ligt.

De huidige basisversie van de Honda Gold Wing is voor veel liefhebbers te 'minimalistisch'.

De klachten omtrent de beperkte bagagecapaciteit en de minieme windbescherming zouden via het Honda-dealernetwerk ook tot bij de beleidsmakers van het merk zijn door-gefilterd. Meteen ook de aanleiding waarom Honda aan een XL-versie van de Gold Wing zou werken. Qua krachtbron zal er hoogstwaarschijnlijk weinig veranderen, al zal Honda de dikke ‘flat six’ wil verder raffineren om aan de nakende Euro 5-normen te voldoen. Belangrijker is dat, en dat geldt zeker voor de basisversie van de Gold Wing, de machine een grotere stroomlijn en windscherm zal hebben. Daarnaast zouden ook de zijkoffers en de topcase een grotere inhoud hebben. Een eigenschap die Gold Wing-eigenaars in staat moet stellen om (nog) langere reizen te plannen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Honda News

Geschreven op 1 oktober 2019
© Motoren & Toerisme