Future Metal: Indian Challenger

Tijdens een recente Amerikaanse dealer-conventie van Indian Motorcycle bleek dat het merk een nieuwe ‘groottoerist’ in de pijplijn heeft zitten. Opvallend is dat die nieuwe toerbuffel – die  ‘Challenger’ genoemd zal worden - niet uitgerust zal zijn met de vertrouwde Thunder Stroke 111. In plaats daarvan heeft Indian Motorcycle een compleet nieuw blok ontwikkeld. De Powerplus 108 zal 108 cubic inches ofte 1770cc meten en zal voorzien zijn van vloeistofkoeling.

Het nieuwe blok zou eerder al in de pijplijn gezeten hebben als krachtbron voor Victory-modellen, maar die plannen werden nooit concreet. Begin 2017 trok moederbedrijf Polaris Industries immers de stekker uit Victory Motorcycles. Veel meer dan de cilinderinhoud en het feit dat hij vloeistofgekoeld is, is er nog niet bekend over de Powerplus 108. Toch wordt er hier en daar al gespeculeerd dat het vermogen van de nieuwe V-twin krachtbron meer dan 120 pk zou bedragen.

Tijdens de 'teaservideo' die op de Indian Motorcycle-dealerconventie vertoond werd was de LED-verlichting van de nieuwe Challenger duidelijk te zien.

De Indian Challenger zal het vanaf volgend jaar moeten opnemen tegen uitdagers (pun intended) van Harley-Daivdson , maar ook  de BMW K 1600 Bagger. Daarom zou de machine uitgerust zijn met bochten-ABS en tractiecontrole die onder hellingshoek werkt. Bovendien zou Indian Motorcycle voor de componenten van de Challenger een beroep doen op leveranciers als Brembo (remmen) en Showa (vering). De modern ogende lichtpartij vooraan lijkt volledig uit LED-lampen te bestaan.

 

Foto: Indian Motorcycle

Tekst: Bart Jacobs

Geschreven op 14 augustus 2019
© Motoren & Toerisme