Future Metal: Komt Honda eindelijk met een opvolger voor de Deauville?

De Deauville mocht dan wel het kleine broertje zijn van de Honda Pan European en de nog dikkere Gold Wing, toch wist hij vanaf eind jaren ’90 veel M&T-lezers te bekoren. Nu zou die motorfiets eindelijk een opvolger kunnen krijgen.

In Franse motormedia wordt er al langer gespeculeerd over een opvolger voor de Honda Deauville. 2020, het jaar waarin de nieuwe Euro 5-legislatie van kracht wordt, zou een uitgelezen moment zijn om zo’n machine te lanceren. Een mogelijke krachtbron voor de Deauville-opvolger zou weleens de Euro 5-conforme 1084cc paralleltwin, die ook de 2020-versie van de Africa Twin zou aandrijven, kunnen zijn. Op de toermachine zou de eindoverbrenging echter niet met een ketting gebeuren, zoals dat bij de Africa Twin het geval is, maar wel via een cardanas. Dat laatste was ook het geval op de Deauville.

Honda trok na 2012 de stekker uit de NT700V Deauville.

Tussen 2014 en 2016 had Honda met de CTX700 in zeker zin al een opvolger voor de Deauville in het gamma. Deze motorfiets, waarvan nooit een Euro 4-versie werd uitgebracht, was echter geen lang leven beschoren. Mede door de modernistische vormgeving en het ontbreken van een cardanas als eindoverbrenging kon hij nooit de populariteit van de Deauville evenaren.

De in 2014 gelanceerde CTX700 kon nooit de leemte die de Deauville achterliet opvullen en verdween eind 2016 met stille trom uit het Europese Honda-gamma.

Het is nog maar de vraag of Honda de eventuele opvolger van de Deauville van dezelfde naam zal voorzien. Maar het is wel een feit dat een aantal van Honda’s meest succesvolle modellen – denk maar aan de Fireblade, Gold Wing en Africa Twin – wel een naam in de typeaanduiding hebben.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: Honda News Archive

 

Geschreven op 2 september 2019
© Motoren & Toerisme