Europese motorfabrikanten als Aprilia, BMW en Ducati krijgen al lang concurrentie uit het verre Oosten en dan vooral Japan. Als het aan Yuri Fokkov, de sterke man achter start-up KrotimotoV ligt, komt daar voortaan ook Noord-Korea bij. Fokkov, die z’n sporen verdiende als ingenieur bij de Russische vliegtuigfabrikant Mikhoyan (van de Migs, nvdr) emigreerde zo’n 10-tal jaar geleden naar Pyongyang. Als zelfverklaard “kind van de glorieuze Oktoberrevolutie”, voelde hij zich immers beter thuis in de centraal aangestuurde planeconomie die Noord-Korea eigenlijk toch wel is, dan in het stilaan steeds kapitalistischer wordende Rusland. Toch vind Fokkov als proletarisch geïnspireerd ingenieur dat je het decadente Westen een koekje van eigen deeg moet geven. Omdat Fokkov een levenslang motorfan is, wou hij zelf een superbike bouwen die de “Kapitalistische merken zal verpletteren”, en dat is de KrotimotoV PSB1 geworden.
PSB1 staat daarbij overigens voor ‘Proletarian Superbike 1’, de eerste uit wat wellicht een lange modelreeks moet worden. Fokkov wist een aantal bekwame Noord-Koreaanse ingenieurs rond zich te verzamelen om zo de start-up KrotimotoV te vormen. De hoofdletter ‘V’ staat daarbij voor de blokhoeken van de krachtbronnen. De krachtbron van de PSB1 wordt een heuse V8, die volgens KrotimotoV een “theoretisch maximaal vermogen”, van 320 pk haalt. Dat de technische reglementen van de FIM geen ruimte V8-motorblokken voorzien, noemt Fokkov, “Een klein detail, dat door middel van internationale diplomatie”, zal rechtgezet worden.