Future Metal: Ural Electric

Hipsters, groene jongens en meiden en andere hippe stadsbewoners met een voorliefde voor zijspannen mogen zich alvast in de handen beginnen wrijven. Ural werkt namelijk aan een elektrisch alternatief voor z’n oude vertrouwde boxer-aangedreven zijspannen. Met een beetje meeval kunnen de kinderen binnen aantal jaar niet meer met de bakfiets maar met een elektrisch zijspan naar school gebracht worden. De Ural Electric –of E-Ural – is een initiatief van de Amerikaanse Ural-importeur.

Die importeur nam ondermeer Zero onder de arm om met een elektrische aandrijflijn voor de bekende zijspannen te komen. De Z-Force borstelloze elektromotor produceert 45 kW (60 pk) en heeft een koppel van 110 Nm. Dat laatste is zeker niet onaardig maar toch een heel eind verwijderd van wat bijvoorbeeld de nieuwe Saroléa N60 MM.01 presteert. Zero leverde niet alleen de elektrische motor maar ook de batterijen. Het conceptmodel van de elektrische Ural is voorzien van zowel een ZF6.5 batterijpack als een ZF13.0 batterijpack. Samen zijn de batterijen goed voor een capaciteit van 19.5 kWh. Dat maakt dat de e-Ural een autonomie van 165 km heeft. Bepaald geen reismotor dus, maar wel interessant voor in de stad. De topsnelheid van de elektrische Ural zou rondom de 140 km/u liggen.

 

Om de elektrische Ural op te laden moet je nog steeds de oude, vertrouwde tankdop openschroeven.

Het Californische designbureau ICG hertekende de Ural en paste het design aan de noden van een elektrische aandrijving aan. Voorlopig heeft Ural nog geen plannen om de e-Ural op de markt te brengen. Er wordt nog aan marktonderzoek gedaan en men wacht de reacties van klanten en pers af. Komt alles in een positieve stroomversnelling dan zou dit e-zijspan ten vroegste eind 2020 gelanceerd worden.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Ural

Geschreven op 20 mei 2019
© Motoren & Toerisme