Future Metal: Yamaha R9

Yamaha komt met sportieve driecilinder ter vervanging van de R6.

Exact een kwarteeuw nadat de Yamaha YZF-R6 voor het eerst op de markt kwam, wordt het einde van het model aangekondigd.

Zo zou de toekomstige Yamaha R9 er kunnen uitzien. Beeld: AI/Pixlr.com

In een interview met het Engelse weekblad MCN zei Ten Kate Racing Yamaha-teammanager Kervin Bos dat de R6  in het WK Supersport volgend seizoen (dus 2025, nvdr) sowieso vervangen wordt door een R9. Ten Kate Racing is Yamaha’s belangrijkste team in de Supersport-klasse en dus weet Bos heel goed waarover hij het heeft. De keuze van Yamaha om de bestaande R6 door een R9 te vervangen, heeft te maken met het nieuwe technische reglement van de Supersport-klasse. Nog volgens MCN melden Japanse bronnen dat er dit najaar een straatversie van de R9 gelanceerd zou worden. Het motorblok voor die machine is dan de 890cc metende driecilinder uit de MT-09. Dat blok goed voor een maximaal vermogen van 119 pk aan 10.000, maar het is niet ondenkbaar dat daar in de R9 nog wat extra vermogen boven opkomt. Voor de raceteams wordt het hoe dan ook aanpassen, want het motorkarakter van de 890cc triple, en de huidige 600cc metende viercilinder verschilt dag en nacht. In de huidige R6 Race – die alleen te koop is als circuitmotor – produceert het vier-in-lijn blok een vergelijkbaar vermogen van 118,4 pk, maar  dat wel aan 14.500 opm.

Beeld: AI/Pixlr.

Gezien de vereisten van een competitieve supersportmachine is het niet ondenkbaar dat Yamaha de R9 eerder op de MT-09 SP zal baseren dan op het basismodel. Die SP-versie komt nu met ondermeer radiale Brembo Stylema remklauwen, een instelbare 41 mm voorvork van KYB én een eveneens instelbare schokbreker van Öhlins. Een volledige stroomlijn, monozit en een meer race-gerichte geometrie mogen verwacht eveneens verwacht worden op de R9. Yamaha heeft de patentrechten op die typeaanduiding overigens al een tijdje vastgelegd en dat op zowat alle Westerse markten, waaronder de EU, de VS en het VK.

 

De Yamaha YZF-R6 is in 2024 alleen nog als circuitversie verkrijgbaar. Foto: Yamaha Motor Europe

Voor de Yamaha R6 is het einde nu wel echt in zicht. Het model overleefde de switch naar de Euro 5-normen niet als straatmodel, maar was nog wel te koop als circuitmotor. Afwachten of er nu een stormloop(je) komt op de laatste exemplaren van deze hoogtoerige supersportmachine.

Tekst: BJ

Bron: Motorcycle News 7 februari 2024

Geschreven op 7 februari 2024
© Motoren & Toerisme