M&T-medewerker Pieter Pacques mocht onlangs helemaal 'loos gaan' op de machine van de Mash-familie. Vorige week schetste hij al ondermeer de geschiedenis van het merk, vandaag laat hij ons kennismaken met de X-Ride scrambler, de klassieke Hundreds en met een aantal specials waaronder het zijspan.
Tekst: Pieter Pacques
Foto's: Moto Mondo
De X-Rides
De bezieler van de machines gaat reeds enkele epoques mee en heeft danig veel motorische zaken de revue heeft zien passeren. Vanuit al deze periodes haalt hij enerzijds zijn inspiratie, maar eveneens zijn ervaring om te weten wat nodig is om fijn en zorgeloos motor te kunnen rijden. Meestal zijn het Honda- of Suzuki-achtige krachtbronnen waarvan de plannen ondertussen in publiek bezit zijn gevallen en meestal herkennen we een look die we vroeger reeds vaag eerder hebben gezien. Maar het geheel werkt en de looks zijn geslaagd te noemen. Zo ook bij de volgende klassenbakken, de X-Rides. Bij de 650 lijkt het wel de 1-cilinder Dominator-motor in een XT500-jasje. De zithouding is ontspannen en we krijgen een smal zadel, een breed stuur en goed gepositioneerde voetsteunen. Dit zit lekker crossachtig. Maar verder nodigt de machine niet uit tot hard rijden. Niet dat je eigenlijk weet hoe snel het uiteindelijk gaat, want de tellers zijn voor mij niet leesbaar. Zegt misschien iets meer over mezelf, dan over het dashboard, maar het is alleszins klein te noemen. De gasrespons van de machine is die van een überzachte, dikke mono. Weliswaar met nog niet veel volk in huis in de onderste regionen en al het volk reeds uit huis in de bovenste regionen. In het middengebied is het echter lekker romig vertoeven. Er is reeds veel verteld en geschreven over de stuureigenschappen, en inderdaad, de wielmaten vragen best wat gewenning. Vandaar ook dat vanaf dit jaar (exacte datum moet nog bevestigd worden) de X-rides zullen leverbaar worden met oftewel 17”x 17” wielen, oftewel een 21” x 18” uitvoering. De 650 scoort echter volop in het fijne en aangename rijgevoel dat je erbij krijgt, zelfs al is dat met een typische 1-cilinder trilling. Geen hi-tech, hyperstrak, high-end scheur- of crossijzer, maar een mooie retro offroad machine die volledig past in het toegankelijke karakter van de Mash-familie.