GASGAS: Gamma-test

Sinds de Pierer Mobility groep een meerderheidsbelang heeft verworven in de Spaanse groep GasGas zit het gas er duidelijk op. Dankzij kruisbestuivingen met grote broers KTM en Husqvarna, met daarbovenop een oppermachtige marketingmachine van de Oostenrijkers, is de opgang van het Spaanse merk niet meer te stoppen. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: GasGas

In de schaduw van de Limburgse terril van Waterschei en nabij AMC Genk is het verzamelen geblazen om het complete gamma van GasGas te ontdekken. GasGas heeft een waar assortiment van extreme off-road tweewielers die veel belang hechten aan de fun-beleving. Elk merk heeft binnen de Pierer Mobility groep zijn identiteit. KTM mikt met zijn slogan “ready to race” op haarscherpe straat- en offroadmotoren terwijl Husqvarna naast zijn offroad motoren ook hippe stadsmotoren ontwerpt die in de toekomst het elektrische offensief zullen leiden van de groep. GasGas focust met enkele niches nog meer op het offroad gebeuren die voordien niet meer in de groep aanwezig waren zoals trials, een segment waarin het Spaanse merk zich van oudsher onderscheidt. Daarnaast verkoopt GasGas net zoals de zustermerken elektrische mountainbikes, enduro- en crossmotoren. 

GasGas

Motocross

Beginnen doen we op het crossparcours van AMC Genk. Steevast één van de leukste maar uitdagendste takken uit de motorsport. Het gamma bestaat uit enkele crossmotoren voor de kinderafdeling en loopt in tweetakt dan verder door tot 125 en 250 cc. De viertakt-vertakking begint meteen bij 250 cc en loopt door via 350 cc naar 450 cc. Voor een beginner zoals ik is de 250 cc viertakt ideaal en zelfs dan kan je best al bij de les blijven om het maximale uit de motoren te halen. De prijzen van deze modellen situeren zich enkele honderden euro’s onder gelijkaardige modellen van KTM of Husqvarna, waarmee het verschil redelijk beperkt blijft. Veel onderdelen worden ook gedeeld, dus echt onderdoen moeten de GASGAS motoren niet terwijl ook de styling behoorlijk op punt staat.      

Enduro

Goed opgewarmd stappen we over op de straatlegale enduromotoren. Het gamma is redelijk rechttoe rechtaan zonder al te veel speciale modellen zoals we van KTM gewend zijn. Zowel in de twee als viertakt technologie vinden we een 250 cc en 350 cc grote cilinderinhoud. En ook hier is de prijs net iets voordeliger dan bij de zustermerken. Met een 250 cc model verken ik het uitgestippelde parcours. Een deel loopt over het domein van de trials waarna we de bossen induiken met soms venijnige hellingen. Het is best een technisch parcours dat het uiterste vraagt van de motoren. Telkens opnieuw word je verrast tot wat de motoren in staat zijn. Je kan het niet vergelijken, maar als je dan nadenkt over passages van testen met onze klassieke allroad motoren en moet je spontaan lachen omdat je beseft dat dat bij momenten gekkenwerk is. Het lage gewicht van deze enduro's in combinatie met de motorvermogen, is zelfs voor een 250 cc viertakt fenomenaal. Het blijft doodzonde dat deze motortak moeilijker en moeilijker te beoefenen is in onze contreien. 

E-bikes

Een deel van die oplossing voor de strenger wordende maatschappij vinden we bij de elektrische mountainbikes. Het is weliswaar nog een verre zijsprong van onze gemotoriseerde tweewieler, maar het is nu eenmaal een logisch vervolg. In Vlaanderen is het quasi onmogelijk geworden om in de bossen te gaan crossen. De e-bike biedt misschien niet eenzelfde adrenalineshot, maar het komt aardig in de buurt als je een leuk parcours uitkiest. We verlaten de terreinen van AMC en rijden richting de terrils van Waterschei, een prachtig domein met met naar Vlaamse normen, meer dan de nodige hoogtemeters. Het geeft de elektrische mountainbike de kans om te laten zien in hoeverre de assistentie je tot boven trekt. Zet de versnelling in zijn laagste stand en de motor maximaal en de steilste helling is plots geen probleem meer. Omgekeerd heb je de performante schijfremmen om je veilig naar beneden te begeleiden. Via een knop op het stuur kan je tijdens het rijden het zadel in hoogte verstellen. Lager voor de technische delen en hoger voor de snelle stukken rechtdoor. Je hebt ook een knop waarmee de motor zelf zijn assistentie aanpast aan de manier waarop je trapt. Deze stuwt je vooruit tot 25 km/u, wie sneller wil moet de kuiten aanspreken.  Het had gerust iets sneller mogen gaan, maar de regelgeving speelt hier jammer genoeg een beperkende rol. Het gamma van deze e-bikes is enorm en loopt van 2.000 euro tot 5.000 euro. Het verschil zit hem vooral in de batterij en de manier waarop deze is weggewerkt, het frame, de motor en de vering-componenten. Naast mountainbikes heb je ook stadsfietsen van GasGas. 

Trial

Tot slot heb je de trialtak waarmee GasGas bekend is geworden. Een niche in de motorsport die om kracht en beheersing vraagt. Geen evidentie voor iemand die totaal niet thuis is in deze wereld. Het begint dan ook eerder beschamend als ik de 300 cc grote motorblok niet in gang kan trappen terwijl de meegereisde ambassadeurs van het merk hun backflip aan het verfijnen zijn. Met de vermoeidheid in de benen van deze uitdagende dag lijkt het me een logische stap om het rustig voor bekeken te houden tot een Nederlandse instructeur erop staat om stapsgewijs de met hindernissen bezaaide berg te trotseren. De voornaamste tip geldt om de benen zo vaak als mogelijk gestrekt te houden. Het lijkt te werken en het vertrouwen groeit tot een moment waarop het eerste betonblok wordt overwonnen. GasGas biedt voorlopig vier modellen aan, een 125, 250, 280 of 300 cc. Hoewel ze momenteel ijzersterk staan in de markt, groeit ook bij hun het besef dat elektrificatie de toekomst zal bepalen. Enkele maanden geleden testte ik de trialmotoren van Electric Motion en op een zekere manier is de elektrische overstap hier de logica zelve. Met de afwezigheid van lawaai en uitlaatgassen verdwijnen al twee argumenten van tegenstanders waardoor deze boeiende sport hopelijk kan floreren. Actieradius is in het trial ook veel minder een doorslaggevend argument. Daar zit dus wel toekomst.   

Meer info op: www.gasgas.com

Geschreven op 5 oktober 2021
© Motoren & Toerisme