GasGas krijgt nieuw elan

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: GasGas

 

Tijdens de EICMA officialiseerde KTM-baas Stefan Pierer de nieuwe samenwerking met GasGas. KTM stond in de zomer van 2015 al dicht op een akkoord met GasGas maar toen wilden de Spaanse vakbonden (nog) niet meestappen in het verhaal. Uiteindelijk werd GasGas begin 2016 ‘gered’ door Torrot, een andere Catalaanse constructeur.

 

GasGas past uitstekend in de bestaande structuur van KTM en Husqvarna. Niet alleen bouwen de Catalanen net zoals KTM en Husqvarna enduromotoren, maar ze produceren ook trialmotoren. En net in dat off-roadsegment waren KTM en Husqvarna de laatste decennia niet (meer) aanwezig.

Wie een gloednieuw en uitgebreid gamma cross- en enduromachines van GasGas met KTM-trekjes verwacht had, werd in Milaan teleurgesteld. Maar dat is niet meer dan logisch. Uiteindelijk was dat gamma nu toch veel te laat gekomen – de 2020 KTM en Husqvarna-modellen stonden reeds in juli bij hun respectievelijke dealers – en mikt men bij GasGas nu reeds op 2021. Verwacht de nieuwe GasGas cross- en enduromodellen dus ergens in mei volgend jaar.

 

Nieuw sportprogramma

 

 

Standing Construct verdedigt vanaf volgend seizoen de GasGas-kleuren in de MXGP.

Ondertussen wordt de expertise van de KTM-groep inzake marketing wel aangewend om GasGas een nieuw en dynamischer elan te geven. Zo wordt het Belgische team ‘Standing Construct’ het nieuwe fabrieksteam voor GasGas in de MXGP-klasse. Met Glenn Coldenhoff heeft men meteen de nummer 3 van het voorbije WK onder contract! Voor teambaas en voormalig rijder Tim Mathys betekent de fabrieksstatus meteen ook de bekroning voor jarenlang hard werken. De fabrieksmachines van het team uit Geel zullen eigenlijk KTM’s zijn die voor de gelegenheid in het bekende rode jasje van GasGas worden gestoken. Toch blijft het een primeur want bij mijn weten had GasGas nooit een officieel fabrieksteam in het WK Motorcross. Bovendien investeerde het merk nooit voordien in een volledig crossgamma, maar daar komt volgend jaar dus verandering in.

Laia Sanz wordt het uithangbord van GasGas in de komende Dakar-rally.

Daarnaast zal het merk opnieuw opduiken in de Dakar-rally en wie is er beter geschikt om de GasGas-kleuren te verdedigen dan meervoudig wereldkampioene Trial en Enduro Laia Sanz? Helemaal onuitgegeven is het partnership tussen GasGas en Laia Sanz overigens niet. Ook in 2012 en 2013 reed Sanz de Dakar op een GasGas, waarbij ze telkens het vrouwenklassement won.

 

Nieuwe importeur

Ook in België krijgt GasGas een nieuw gezicht. Voorlopig worden de laatste, originele GasGas’en nog via de huidige importeur, Danny Crosset, verkocht. De familie Crosset importeert het Catalaanse merk al zo’n 30 jaar in België. Maar vanaf volgend jaar komt daar verandering in. GasGas zal dan in België opgenomen worden in de structuur van KTM Sportmotorcycle Belgium en daarin naast KTM en Husqvarna geïntegreerd worden. Er zal op termijn een uitgebreider dealer-netwerk komen waar huidig importeur Crosset mogelijk deel van zal uitmaken.

Onder het motto 'jong geleerd...' bouwt GasGas onder andere deze elektrisch Supermotard Two voor snelle kids.

E-motorfietsen

Naast nieuwe cross-, enduro- en trialmotoren met verbrandingsmotoren mogen we van GasGas in de toekomst ook meer elektrische  motorfietsen verwachten. Nu al heeft de Spaanse constructeur een gamma van elektrische enduro(cross)-, supermoto- en trialmachientjes voor kinderen. En net dat past uiteraard perfect in de (middel)lange termijn-strategie van de Pierer Mobility-groep.

 

 

Geschreven op 25 november 2019
© Motoren & Toerisme