Gelezen: 'Francorchamps: 100 ans de Moto'

Geen betere gelegenheid om een boek over een circuit uit te brengen dan een 100-jarig bestaan. Het was Christian Jupsin, de baas van DG-Sport (het bedrijf achter de Biker’s Days-circuitdagen op Spa-Francorchamps, nvdr) die met het idee kwam en daarvoor Pierre Capart onder de arm nam. Als gewezen hoofdredacteur van Moto80 was Capart de geknipte man voor dit karwei. En een karwei zal het wel geweest zijn, want we kunnen ons inbeelden dat het niet makkelijk was om het fotomateriaal voor dit boek bij elkaar te sprokkelen. Opmerkelijk is dat heel wat foto’s uit Nederlandse archieven komen.

Het naslagwerk verscheen alleen in het Frans en dat is misschien wel een drempel voor Nederlandstalige lezers, al vind je  op de website die aan het boek gewijd is wel een volledig printbare Nederlandse vertaling. Dat er uitsluitend voor een Franstalige uitgave werd gekozen valt misschien wel te betreuren, maar uit commercieel oogpunt toch ook te begrijpen. Bovendien maakt de keuze voor één taal die boek ook leesbaarder dan de tweetalige Belgische auto-en motorsportboeken die we nog kennen uit het verleden.

In tegenstelling tot andere boeken die al over het circuit van Spa-Francorchamps verschenen, houdt Francorchamps: 100 ans de Moto het uitsluitend bij de tweewielers en dat kunnen we ten zeerste op prijs stellen. In andere boekwerken over het legendarische circuit speelt de motorsport meestal tweede viool.

Zoals hierboven al aangehaald werd, verzette auteur Capart een berg werk door de foto’s voor het boek bij elkaar te sprokkelen. Het fotomateriaal speelt dan ook een belangrijke rol en maakt tegelijkertijd van dit boek een collector’s item. Het bijzondere formaat (30x30) van het boek laat de foto’s bovendien optimaal tot hun recht komen. Tegelijkertijd maakt het formaat er eerder een koffietafelboek van dan een ‘leesboek’. Want echt handig om in één ruk uit te lezen is dit boek niet. Het is wel het soort boek waarin je regelmatig grasduint en telkens weer iets leuks of ‘nieuws’ ontdekt.

De Biker's Classics groeiden uit tot een succesverhaal.

Capart schetst de geschiedenis van Spa-Francorchamps en doet dat in grote, maar wel hapklare brokken. De rol van de motorsport in de eerste levensjaren van het circuit, de GP van België en de 24 Heures de Liège komen allemaal ruim aan bod. Maar ook de rol van de Biker’s Days en dé Biker’s Classics (toch het toonaangevende historische wegrace-evenement op het Europese vasteland) worden door Capart belicht. Maar tegelijkertijd en da’s ook belangrijk wordt er naar de toekomst van de sport op het circuit geblikt. Met om te beginnen, vanaf volgend jaar de terugkeer van de 24 Heures de Liège!

Wie het boek leest, zou haast vergeten dat het circuit aan nog meer motorsportdisciplines een podium bood. Zo ontwikkelde Georges Jobé er ooit een supercrossbaan en een crosscircuit (waarop ook enkele GP’s werden verreden) en vond ook de GP van België Trial er tweemaal plaats. En dan zou de supermoto-wedstrijden haast nog vergeten. Maar Capart laat deze disciplines spijtig genoeg links liggen. Enkele pagina’s over deze ‘tout-terrain’-disciplines hadden echt wel gemogen, maar pasten misschien niet in het commerciële plaatje van DG Sport.

Francorchamps: 100 ans de Moto is een boek dat in menige liefhebbers-bibliotheek niet zou misstaan. Een potentieel kerstcadeau dus. Het formaat en de drukkwaliteit rechtvaardigen de (relatief) hoge prijs van € 60. Het boek is te bestellen via www.spa100.be

 

Tekst: BJ

Foto’s: Spa100.be

Geschreven op 18 november 2021
© Motoren & Toerisme