Glory Days: 1. De winter is voorbij, leve de lente!

In de eerste aflevering van ‘Glory Days’ kon je al lezen hoe de motorsportmicrobe zich echt doorzette bij Wim. Na een ‘sabbatjaar’ in 2018, gaat hij dit jaar voor een vol seizoen in het BK Classics. In deze aflevering belicht Wim de voorbereiding op dat seizoen.

De ‘goesting’ bleef sluimeren. Vorig jaar kwam ik door omstandigheden niet aan racen toe. Maar dat weerhield me er niet van om nu en dan op gespecialiseerde websites naar een ‘klassiek scheurijzer’ te zoeken. Via een jeugdvriend, die ook de passie voor klassieke racemachines deelt, kwam ik een  geschikte machine op het spoor. Ik kreeg een naam en een telefoonnummer. De man in kwestie bood een Ducati 450 MK3 te koop aan. De ‘Duc’ was onder handen genomen door de Nederlandse Desmo-specialist ‘Biggelaar Performance’, maar stond al tien jaar stil, in een hoekje van ’s mans garage.

Bij de afwegingen omtrent de aankoop van de Ducati 450 MK3 won de passie het van de ratio!

Voor- en nadelen afwegen. Een klassieke racemotor koop je niet alle dagen en dus moet ik toch eerst een aantal afwegingen maken. Enerzijds waren er rationele aspecten, zoals de financiële kant van de zaak. Je kan niet je hele budget in de aankoop van de motorfiets stoppen want bij een seizoen racen komen er ook nog heel wat lopende uitgaven kijken. Bovendien was ook de beschikbaarheid van wisselstukken voor de Ducati een belangrijk aspect. Anderzijds was er m’n buikgevoel dat me zei dat dit een goed plan was. Bovendien zorgde m’n jeugdvriend ervoor dat ik een seizoen Classic racen met enthousiasme tegemoet zag. Het was een wankel evenwicht, maar uiteindelijk koos ik toch voor m’n Ducati 450 MK3!

Het plan kreeg vorm. Met de Ducati 450 MK3 in mijn bezit, stond ik een stap dichter bij deelname aan het BK Classic. In grote lijnen, wil ik tijdens één of meerdere races meedingen naar een podiumplaats in mijn klasse. Maar eerst moest ik m’n motorfiets opnieuw rijklaar maken.

De MK3 werd na aankoop 'gestript' om alle onderdelen te inspecteren.

‘Rust roest’. Van tien jaar stilstaan in een garage wordt een motorfiets natuurlijk niet beter. De eerste grote taak was dan ook een algemene check-up van de Ducati. Daarbij pakten we de roestplekken aan maar ook verduurde leidingen en versleten onderdelen. Zo moest ik bijvoorbeeld de as van de achterbrug vervangen, met de bijhorende geleidingsbussen. Omdat je voor onderdelen,  voor een bijna halve eeuw oude 450 MK3, niet meteen bij de lokale Ducati-dealer terecht kan, ben je op zoekwerk aangewezen. Na wat gegoogle vond ik een Amerikaanse online-shop die de geleidingsbussen en as kon leveren. Dat dit alles nog vrij eenvoudig ging, stelde me wel gerust. Zo kan je na een schuiver toch de nodige onderdelen vervangen. Goedkoop is het wel niet. Maar als je toch veilig wil rijden heb je niet veel keuze.

 

De 'Duc' is natuurlijk voorzien van een prachtige, klassieke toerenteller van het legendarische merk Veglia.

Administratieve mallemolen. Met alle onderdelen die ik voor de ‘Duc’ moest bestellen, was het deze winter dan ook een komen en gaan van koeriersdiensten ten huize Depraetere. Dan leer je al snel welke van die diensten er efficiënt werken en welke niet. Moet een pakket door DHL of PostNL geleverd worden, dan wacht je zelden langer dan een week. Komt een pakket echter via BPost, dan mag je je hart vasthouden voor de administratieve mallemolen waarmee dat gepaard gaat. Op een bepaald moment moest ik drie weken wachten op een verzending uit Amerika die diende ‘gededouaneerd’ te worden. Contact met de klantendienst van Bpost bracht weinig soelaas. Maar ten langen leste stond de postbode toch aan m’n deur met het desbetreffende pakket. Toen bleek echter dat ik de € 90 douane-taksen moest ophoesten en wel cash. Vreemd dat, je anno 2019 nog niet per kaart aan de deur kan betalen…

 

Het luchtgekoelde eencilinder motorblok van de Ducati.

Er zit leven in de Ducati. Na een winter vol onderdeelbeheer en gesleutel, is m’n Ducati eindelijk raceklaar. Omdat racemotoren uit de jaren ’60 niet meteen over een elektrische starter beschikken kon ik hem echter niet meteen horen draaien. M’n eigen paddockstarter bleek net iets te zwak om de eencilinder met hoge compressie tot leven te wekken. Gelukkig hebben ze bij Ducati-specialist Stroker Motoren een zwaarder exemplaar waarmee het wel lukte. En het mag gezegd, wat draait hij mooi m’n Ducati 450 MK3!

De 'Mark 3' is klaar voor een seizoen in het BK Classics!

Op naar Croix! De Ducati staat op punt en ik ben door de sportarts gekeurd en goed bevonden voor een seizoen Classic racen. Met m’n Ducati 450 MK3 zal ik in de Classic 500-klasse uitkomen. Het seizoen start tijdens het weekend van 13-14 april op het circuit van Croix-en-Ternois in Noord-Frankrijk. Meteen ook de eerste keer dat ik in een evenement van m’n club, Ostend Motorsport, zal uitkomen. Het begint nu al te kriebelen. Het lange wachten van deze winter is voorbij, leve de lente en het racen!

 

Tekst: Wim Depraetere/BJ

Foto’s: Wim Depraetere

Geschreven op 8 april 2019
© Motoren & Toerisme