Grondpadman BMW Offroad-training

De Duitsers bieden een extra duwtje in de rug aan trotse nieuwe eigenaars van een GS om de motor te gebruiken waarvoor hij gemaakt is. Elke koper van een model binnen deze avontuurlijke familie, van de 310 GS tot de 1250 GS, krijgt een voucher waarmee hij één dag een offroadcursus kan volgen om zijn grenzen te verleggen. 

Wij mochten een dagje mee op pad om te ontdekken wat je als GS koper met die voucher kan doen. Het is even rijden, want tegenwoordig moet je de bewoonde wereld al ver achter je laten om motoractiviteiten te organiseren zonder een kritische burger te schofferen. Grondpadman, de organisatie van Piet Lievens zocht het daarom in Ingelmunster. Het Vlarem gekeurde domein biedt genoeg mogelijkheden om alle soorten vaardigheden aan te scherpen. Na een korte indoorbriefing gaan we naar buiten en zien we de complete GS-familie waaruit we kunnen kiezen. De nieuwe 1250 GS schittert in zijn HP uitvoering en bespaart me van keuzestress, de rest volgt later wel. De potentiële kopers maken trouwens ook gebruik van deze motoren, zodat ze hun verse GS niet ongetraind door de bieten moeten jagen. Om de spieren op te warmen, voeren we een korte circusact op. Het ziet er gek uit maar het vergt direct al je concentratievermogen. Eenmaal opgewarmd, draaien we de klassieke achtjes om tot besef te komen dat deze mastodont met vertrouwen aanvoelt als een lichtgewicht. De koppeling is vergevingsgezind en stapvoets draaien we rond de kegels terwijl we op onze kijktechniek letten. De kennismaking is geslaagd en we beginnen aan het echte werk. 

Vertrouwen groeit

Het circusgevoel komt terug als we onze motor over een balk drijven en ons balanceervermogen op de proef stellen. Keer na keer loopt het goed af, maar uiteindelijk verliest toch één iemand het evenwicht en de 1250 GS smakt tegen de grond. Piet, onze begeleider en bezieler van dit programma, maakt van de gelegenheid gebruik om ons te leren hoe je de 250 kg terug verticaal krijgt. We krijgen twee technieken aangeleerd, de situatie zal bepalen welke van de twee het handigste is: achterwaarts duwen met de onderrug tegen het zadel of met de armen aan het stuur. Tussendoor dwalen we rond op het terrein en zien we echt waartoe de 1250 toe in staat is. Hij blijft imponerend, maar het vertrouwen groeit snel en het is verbazend hoe makkelijk de Duitser zich laat mennen. De tweecilinder is soepel en tuft zelfs bij lage toeren, als je denkt dat hij gaat stilvallen, vrolijk door. De settingen zijn met het scrolwiel makkelijk te bedienen en te overzien op het heldere scherm. De rechtopstaande positie is voor mij ideaal en de tank klemt goed tussen beide benen. Ik had al enige ervaring met een 1200 GS maar de nieuwe 1250 was voor mij onbekend. In deze trim en na deze ervaring vraag ik me af of het nog veel beter kan. Een diepe gleuf lijkt de 1250 af te stoppen door zijn uitstekende boxerarchitectuur maar de twijfel wordt weggevaagd als Piet er los doorboort en de rest met enige aarzeling volgt, maar toch heelhuids het obstakel neemt. Annelies, de Zuid-Afrikaanse vrouw van Piet, roept ons terug en verwent ons met haar gastvriendelijkheid en een heerlijke hamburger bereid op Afrikaanse braaiwijze. 

Benjamin

Onze magen zit vol en we springen terug op de motor. Deze keer kies ik voor de kleinste van de bende, de 310 GS. Een keuze in de foute volgorde. Op café stap je ook niet over van Duvel naar pils. Niet dat pils niet kan smaken, maar de toon is gezet met de Duvel. Het zelfde gevoel heb ik met deze overstap, en het is moeilijk om de 310 GS op een eerlijke manier te beoordelen. Hij heeft de looks, maar het blok heeft uiteraard niet de souplesse zoals die van de 1250. Meer nog, de grootste van de twee voelt het meest wendbaar aan op deze offroad ondergrond. Dit zal ook te wijten zijn aan de rechtopstaande houding, die door mijn lengte (1,90m) op 310 GS geforceerd lijkt. Een echte test is de gevreesde remproef. Eén voor één smijten we alles dicht zonder ABS en proberen we tegelijk de motor recht te houden. Dat lukt dankzij de tips en tricks van Piet wonderwel, zelfs met een licht blokkerend voorwiel. Ondertussen is het stevig beginnen regenen en is het harde zand lekker zompig geworden. Met het beperkte profiel van de rubbers op de 310 GS wordt de noodstop des te uitdagender, maar grenzen zijn er vandaag dus om verlegd te worden.  

Littekens

Tot slot kan ik het niet laten om de nieuwe F 850 GS Adventure te ontfutselen van een collega journalist. De motor heeft duidelijk al een hard bestaan geleden en toont her en der littekens. Ondanks het modderig terrein worden we de hoogte ingestuurd en beklimmen we een steile heuvel. De leuze luidt: neem een stevige aanloop en hou het gas constant op de heuvel zodat je niet doorslipt. Het vergt enkele pogingen voor het me in één keer lukt. Ook het afdalen op de motor blijkt een evenwichtsoefening met de koppeling zodat het blok niet stil alt. Bart, onze tweede begeleider, staat als king of the hill bovenaan en stuurt ons bij waar nodig net zoals de rest van de dag. Oefening baart kunst, en uiteindelijk lukt het stijgen en dalen volgens het boekje. De regen neemt toe en vandaliseert de ondergrond zodanig dat Piet en Bart beslissen om ermee op te houden. Via een uitdagende padje keren we terug naar het hoofdgebouw. In die laatste honderd meters slaag ik er in om mijn ego toch nog een deuk te bezorgen en de al beproefde F 850 GS een extra oorlogswonde te bezorgen. Een diepe geul kruist mijn ideale lijn, en ik verpruts het met de koppeling. De motor valt stil en onvermijdelijk val ik om. Niets aan te doen en we bekijken het langs de positieve kant: nog eens oefenen om de motor recht te krijgen. 

Voldaan

De dag zit erop en iedereen is verzopen. Ondanks het mindere weer trekken we met zijn allen dezelfde conclusie. Het was leerrijk en elk lid van de GS-familie is in staat tot grootste dingen, ook offroad. Het zou al te gek zijn om deze cursus te verplichten, maar toch kan ik het iedereen aanraden. Het is de ideale manier om de grenzen op te zoeken, en die blijken veel verder te liggen dan je denkt. De opleiding duurt een dag en wordt aangepast op basis van de aanwezige rijders. Dus zowel nieuwelingen als zelfverklaarde pro’s kunnen met een voldaan gevoel naar huis keren. Als je na deze introductieopleiding de smaak echt te pakken hebt, biedt Grondpadman gespecialiseerde cursussen aan zoals bushmechanic, travel, packing, GPS, Basecamp of eendaagse ritten in de buurt. Voor zij die denken dat ze er helemaal klaar voor zijn, zitten er ook exotische motorreizen in het programma. Je moet enkel nog een GS kopen. 

Alle info www.grondpadman.be

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Jan Marchand

Geschreven op 28 mei 2019
© Motoren & Toerisme