Volgens onze collega’s van Australian Motorcycle News (AMCN) werkt men bij Triumph momenteel volop aan een nieuwe versie van de Speed Triple. Triumph heeft twee goede redenen voor de verdere ontwikkeling van de Speed Triple. Enerzijds om competitief te blijven in het zwaarbevochten segment van de zware naked bikes. Anderzijds is er de nakende invoering van de Euro 5-reglementering.
Omdat die reglementering bestaande motorblokken (verder) zal ‘muilkorven, wil Triumph een Speed Triple met meer ‘longinhoud’ . Concreet zou dat een stijging van de cilinderinhoud van 1050 naar 1160 cc inhouden. De Triumph-ingenieurs zouden dat bewerkstellingen door de boring van de Speed Triple te vergroten. Die stijging zou natuurlijk ook betere prestaties met zich meebrengen. Zo zou het vermogen stijgen van 150 pk (voor het huidig model) naar zo’n 165 pk. Tegelijkertijd zou het koppel (van 117 Nm) naar 129 Nm klimmen.
Nog volgens AMCN zou Triumph ook aan een nieuw chassis voor de Speed Triple werken. Het huidige chassis dateert al van de laatste ‘grote update’ uit 2011. De nieuwe Speed Triple zou dan 10 jaar na die update geïntroduceerd worden. Gezien het feit dat de Euro 5-regelgeving in twee stappen geïntroduceerd wordt, moet Triumph de 1160cc metende versie van de Speed Triple pas in 2021 op de markt brengen.
Tekst: Bart Jacobs
Foto’s: Triumph Press