IMU
De meeste grote merken zijn al enige tijd enthousiaste klant bij Bosch om de performante, compacte en veelzijdige IMU (Inertia Measurement Unit) in hun tweewielers te kunnen integreren. Harley geeft geen specificaties, maar waarschijnlijk gingen ze zelf ook bij de Duitsers langs om een voorraadje van die geweldige microcomputertjes in te slaan. Die dingen zijn zo geweldig omdat ze geen plaats innemen, maar toch de gehele motorfiets met miljoenen berekeningen per seconde in het oog houden. In zogenaamd zes dimensies brengen ze het actuele weggedrag van een tweewieler perfect in kaart. In samenwerking met ride-by-wire kan het systeem dan perfect ingrijpen in de vermogensafgifte van de motorfiets en onheil voorkomen. In de praktijk spreken de Amerikanen van RDRS (Reflex Defensive Riding Systems), dat vijf systemen omvat: C-ABS, C-ELB, C-TCS, VHC en DCSCS. In mensentaal gaat dat om hellingshoek ABS, een gelinkt, bochtengevoelig remsysteem, bochtengevoelige tractiecontrole, hulp bij starten op een helling en elektronische slippercontrole.