Harley-Davidson CEO Matt Levatich over de LiveWire en de toekomst van het merk

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto’s: Harley-Davidson

 

De 54-jarige Matt Levatich werkt sinds 1994 voor Harley-Davidson. Afgezien van een kort, éénjarig verblijf in Italië in 2008-9, gedurende de korte periode dat MV Agusta een onderdeel van Harley-Davidson was, heeft hij zich steeds opgewerkt binnen de managementstructuur van ‘The Motor Company’. Sinds mei 2015 is Levatich de President/CEO van Harley-Davidson. Dit is wat hij ons over de gloednieuwe LiveWire vertelde, toen we hem op de recente persvoorstelling van het eerste elektrische Harley-model spraken.

 “We zijn, als bedrijf, onze instelling aan het veranderen. Vroeger was onze eerste gedachte bij het opstaan, “Wij bouwen geweldige motorfietsen”, nu luidt die eerste gedachte, “Wij maken rijders’. Wanneer je rijders wil bijmaken moet je je gedachten immers diversifiëren en nadenken over de manier waarop je mensen zal bereiken en verbinding zal hebben met hen. Elektrificatie speelt daarin een zeer belangrijke rol, niet alleen omdat de technologie briljant is, maar ook omdat het drempelverlagend werkt. Je kan mensen op een elektrische motorfiets krijgen en hen sneller laten leren hoe ze daarvan moeten genieten. Daarna volgt betrokkenheid en van daaruit zullen ze, eens ze de microbe te pakken hebben, ook bereid zijn om met traditionele motorfietsen te leren rijden.

 

Harley-Davidson CEO Matt Levatich

We zien elektrificatie als een erg belangrijke katalysator. Het is een onderdeel van onze investering in nieuwe producten. Ik kan je daarbij verzekeren dat we blijven investeren in geweldige, traditionele Harley-Davidson motorfietsen. Momenteel hebben we daar 15 verschillende platforms van en daarbovenop  komen, binnen dit en een jaar,  nog eens nieuwe middenklasse platforms. Daardoor zullen we ook in andere segmenten dan voorheen gaan meespelen. De LiveWire de eerste van een brede waaier aan elektrische motorfietsen. We willen de leider in de elektrificatie van de motorbranche worden, net zoals we dat in 1903 wilden met traditionele motorfietsen. Elektrificatie maakt deel uit van de toekomst van Harley-Davidson en we willen hierin de leider zijn, net als we dat willen zijn inzake de technologie daarachter. Maar dan hebben we het weer over een diversificatie naar een bredere product-portfolio. Deze motorfiets (de LiveWire) is een super premium product dat voor uitstraling moet zorgen. Het is de bedoeling om de wereld duidelijk te maken wat er allemaal mogelijk is met elektrische voertuig-technologie. Ook dit is één onderdeel van de toekomst van Harley-Davidson. Ons engagement om de leiders te worden inzake elektrische motorfietsen begint deze herfst met de productie van de 2020 LiveWire.

We begonnen dit project in maart 2010 en vier jaar later namen we een motorfiets zonder logo mee naar Tokyo, Londen en San Francisco, we zetten er rijders op en vroegen hen, “Wat zou je er van vinden mocht hier een Harley-logo opstaan?” Waarop zij recht in hun stoel gingen zitten en zeiden, “Dat zou cool zijn, ik zou helemaal anders over Harley-Davidson gaan denken dan daarvoor. Ik wou dat Harley zoiets deed. Ik zou trots zijn op hen.” En dat is wat exact wat we gedaan hebben.

Deze motorfietsen zijn een belangrijk onderdeel van het ‘More Roads to Harley-Davidson’-plan om versneld een nieuwe generatie van motorrijders te bereiken door de lancering van nieuwe producten in meer segmenten. Daarnaast omvat het plan ook een bredere bereikbaarheid en een engagement om de dealers wereldwijd te versterken. We staan nu op een historisch kruispunt in de evolutie van de mobiliteit en Harley-Davidson speelt daarin mee op het voorfront. Innovatie die hart en ziel beroert, was altijd al het hart van ons merk. Het volgende hoofdstuk in onze geschiedenis draait om het creëren van producten en kansen voor bestaande en aankomende rijders van alle leeftijden en achtergronden.”

Geschreven op 5 augustus 2019
© Motoren & Toerisme