Het exotenlijstje: Vijf Amerikaanse Honda’s

Wie snuisterde er als kind of tiener niet graag in catalogi van motorconstructeurs, om er bij weg te dromen? Anno 2019 doen wij bij M&T dat nog steeds graag, anders hadden we er ons werk niet van gemaakt, maar we hebben onze horizon nu wel iets verlegd. Met de komst van het wereldwijde web is het een stuk makkelijker geworden om eens een blik over de Grote Plas te werpen en te kijken uit welke motorfietsen de Amerikanen kunnen kiezen. Vandaag bijten we in deze nieuwe lijstjesreeks, de spits af met Honda’s Amerikaanse aanbod.

5. NM4

In België viel hij alles behalve in de smaak, we herinneren ons nog de reacties van de lezers nog, nadat we ooit een test van deze NM4 brachten. Maar in de VS maakte hij, na een korte hiatus, vorig jaar z’n comeback. Dus wellicht zijn er een paar ‘nerds’ in Silicon Valley, die zich nu op deze tweewielige batmobiel verplaatsen…

4.  Fury

Een jaar of 8 geleden debuteerde de Honda Fury ook op de Europese markt. Een echte verkoopstopper werd deze dikke V-twin van 1321cc echter nooit. En dus verdween de Fury na enkele jaren uit de Europese catalogi van ‘Big Red’. In de Verenigde Staten vergaat het de Fury een stuk beter. De machine is er nu in z’n 9e modeljaar en heeft nog steeds recht op jaarlijkse updates, al betreft het dan vooral andere kleurstellingen.

3. Talon 1000R

Geen motorfiets, wel een SxS – of side-by-side. Deze Talon 1000R is de verre nazaat van andere Honda funmachines als de Pilot en de Oddisey (waarvan de namen nu fungeren voor automodellen van American Honda). Aangedreven door een watergekoelde paralleltwin van 999 cc, lijkt dit ons wel een fijn vroemtuig. Voorlopig, wordt deze Talon nergens in Europa geïmporteerd.

2. ST 1300

 

De ST 1300, bij ons beter bekend als de Pan European, staat anno 2019 nog steeds in de catalogus van American Honda. Het betreft hier echter een 2012-model, wat erop wijst dat ook in de States de verkoop van het model zo goed als stilgevallen is. Wellicht liquideert Honda er de resterende stock. Al vinden we $ 16.499 (of  € 14.710) toch nog een stevige prijs voor een 7 jaar oude machine. De ST1300 is in de VS alleen in zwart leverbaar.

 

1. XR650L

In deze contreien is de dikste aller XR’s al een tijdje uit de line-up verdwenen, wegens niet Euro 3-bestendig. In Amerika prijkt de XR650L, met waterkoeling dus, nog steeds in de catalogus. Bovendien krijgt de machine nog geregeld updates, zo kreeg hij voor modeljaar 2019 nieuwe graphics, waardoor hij er als een 1989-model uitziet. Hadden we al gezegd dat alles terugkomt?

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: American Honda

Geschreven op 1 april 2019
© Motoren & Toerisme