Het lijstje: 3 'nillies'-modellen met semi-automatische transmissie

In minder dan één jaar tijd hebben twee grote Europese en twee Japanse constructeurs de komst van nieuwe (semi)-automatische versnellingsbakken aangekondigd. Honda lanceerde vorig jaar in oktober al z’n E-Clutch-systeem. En in de afgelopen maanden zagen we gelijkaardige systemen van BMW en Yamaha. Tegelijkertijd doken er ook al teasers op van een KTM 1390 Super Adventure die met het toekomstige AMT-systeem(Automatic Manual Transmission) uitgerust is.

Het lijkt er dus op dat (semi)-automatische versnellingsbakken de innovatietrend voor het modeljaar 2025 gaan worden. Want een aantal modellen – waaronder de recent gepresenteerde R 1300 GS Adventure – zal met zo’n transmissiesysteem leverbaar worden. En toch zijn motorfietsen met een gerobotiseerde transmissie niets nieuws. In de tweede helft van de jaren 2000 (de nillies zeg maar) doken er ook al modellen met een bijzonder transmissiesysteem op. We zetten de drie belangrijkste exponenten ervan even voor jullie op een rijtje. Onderaan elk segment vind je telkens de PDF-versie van de originele rij-indruk of introductietest.

1. Yamaha FJR 1300 AS (2006)

In 2006 was de Yamaha FJR 1300 reeds uitgegroeid tot een gevestigde waarde in het toersegment. Het was dan dat Yamaha het YCC-S-systeem op het model introduceerde. YCC-S stond voor Yamaha Chip Controlled Shift. Het was geen automatischte versnellingsbak, maar eerder een automatische koppeling.

De 'paddle shifter' aan de linker stuurhelft van de FJR 1300 AS. Foto: Archief M&T

Schakelen moest je nog steeds zelf doen, en dat kon via het traditionele schakelpedaal of via de knoppen op de linker stuurhelft. Die commando’s werden door een 32-bits ECU opgepikt en vervolgens naar koppeling en versnelingsbak gedirigeerd. De ECU hield daarbij rekening met gasstand, toerental en snelheid.

 

Introductieprijs € 17.890

2. Aprilia Mana 850

Het immer ambitieuze Aprilia wachtte de EICMA van 2007 niet af om z’n belangrijkste noviteit voor modeljaar 2008 voor te stellen. Reeds in september organiseerde het een presentatie in de buurt van Turijn. “De clutch kwijt”, kopte Motoren & Toerisme in z’n oktobernummer van 2007 over de rij-indruk met de Aprilia Mana 850.

Geen koppelingshendel op de linker stuurhelft van de Aprilia Mana 850, wel een met de duim te bedienen schakelsysteem. Foto: Archief M&T

Aangezien Aprilia een onderdeel was/is van de Piaggio-groep was er genoeg know-how over continu variabele transmissies ‘in huis’. De automatische zevenbak kon echter ook manueel bediend worden. Daarvoor had je dan nog eens de keuze tussen een Tiptronic-achtig systeem aan de linker stuurhelft, of de traditionele schakelpedaal.

Introductieprijs: € 9.490

3. Honda DN-01

De DN-01 is zeker en vast het buitenbeentje van dit lijstje. Z’n bijzonder futuristische looks dragen daar zeker aan bij. Ondanks z’n agressieve en dikke uitstraling was de DN-01 allesbehalve een krachtpatser, de bescheiden 680cc V-twin krachtbron deelde hij met de Deauville en de toenmalige Transalp.

Zo zag de CVT-bak van de DN-01 er van buiten uit. Foto: Archief M&T

De continu variabele hydromechanische aangestuurde automatische transmissie kreeg door Honda de term ‘Human Friendly Tranmission’ opgeplakt. In de praktijk was de DN-01 volautomatisch te rijden in twee modi: D (van drive) en S (van sport). Zelf schakelen kon ook met behulp van de schakelknoppen op de linker stuurhelft

 

Introductieprijs: € 11.890

Tekst: Bart Jacobs

Foto's en PDF's: Archief Motoren & Toerisme

 

Geschreven op 18 juli 2024
© Motoren & Toerisme