In minder dan één jaar tijd hebben twee grote Europese en twee Japanse constructeurs de komst van nieuwe (semi)-automatische versnellingsbakken aangekondigd. Honda lanceerde vorig jaar in oktober al z’n E-Clutch-systeem. En in de afgelopen maanden zagen we gelijkaardige systemen van BMW en Yamaha. Tegelijkertijd doken er ook al teasers op van een KTM 1390 Super Adventure die met het toekomstige AMT-systeem(Automatic Manual Transmission) uitgerust is.
Het lijkt er dus op dat (semi)-automatische versnellingsbakken de innovatietrend voor het modeljaar 2025 gaan worden. Want een aantal modellen – waaronder de recent gepresenteerde R 1300 GS Adventure – zal met zo’n transmissiesysteem leverbaar worden. En toch zijn motorfietsen met een gerobotiseerde transmissie niets nieuws. In de tweede helft van de jaren 2000 (de nillies zeg maar) doken er ook al modellen met een bijzonder transmissiesysteem op. We zetten de drie belangrijkste exponenten ervan even voor jullie op een rijtje. Onderaan elk segment vind je telkens de PDF-versie van de originele rij-indruk of introductietest.