Het lijstje: 5 Franse MY2K modellen

Tekst: Bart Jacobs – Foto’s: Archief Motoren & Toerisme/Jochen Scheire

 

Frankrijk is niet meteen een motorland. En dan doelen we niet op het feit dat het land zich niet zou lenen tot het betere motorrijden – want dat doet het zeker wel! – maar wel op het feit dat ‘l’hexagone’ weinig of geen motormerken herbergt. Dat was ooit anders. In de vooroorlogse periode telde Frankrijk enkele gerenommeerde motorfabrikanten zoals Gnome et Rhône, Monet Goyon of nog Terrot. Maar zoals het veel motormerken verging, verdwenen ook zij in de mist der tijd.

In de jaren ’80 en ’90 telde Frankrijk nog wel motormerken maar dan vooral van ‘artisanale’ aard.  Merken als Barigo, Boccardo of Portal waren even excentriek als obscuur. Oliegigant Elf waagde zich in de jaren ’80  (als financier) wel aan exotische rijwielgedeelten, maar dat leidde nooit tot concrete producten. In de bromfiets- en lichte scootersegmenten wisten MBK en Peugeot wel een plaatsje op de markt te veroveren.

Aan het eind van de jaren ’90 leek het tij weer even te keren. Zeker toen in het najaar van 1999, op de Mondial des Deux Roues, drie Franse merken hun plannen ontvouwden. Gezamenlijk toonden ze drie knappe modellen en de franse ‘motards’ mochten weer (heel even) dromen.

 

5. Midual Roadster 900

In het najaar van 1999 zette het Franse Midual z’n eerste stappen als constructeur. Dat deed het eigenlijk al op het Salon van Milaan – dat destijds reeds in september viel – met de Roadster 900. De Roadster 900 onderscheidde zich van de massa naked bikes door z’n ietwat bijzondere krachtbron. Die krachtbron was een tweecilinder-boxer, die in de lengterichting was geplaatst... Uit 875cc puurde de boxer 90 pk en 83 Nm. De Roadster 900 had ook een Brits tintje want het was Welshman Glynn Kerr die de machine ontwierp.

 

4. Voxan Roadster

Helemaal nieuw was de Voxan Roadster al niet meer in oktober 1999. Twee jaar eerder had Voxan immer z’n debuut gemaakt op de Mondial des Deux Roues in Parijs en toen werd daar het prototype van de Roadster getoond. De door Serviër Sacha Lakic ontworpen Roadster kostte in 1999 omgerekend zo’n  € 12.000.

 

3. Voxan Scrambler

Misschien kwam Voxan zo’n 15 jaar te vroeg met deze motorfiets, want in de herfst van 1999 presenteerde het al een ‘scrambler’ en daarmee was het Franse merk z'n tijd ver vooruit. Ook dit Voxan-model werd door de vertrouwde 72° V-twin van 995cc aangedreven. De langere veerwegen en de dubbele uitlaat waren een vette knipoog naar de Britse viertakt crossmotoren uit de jaren ’50 en ’60.

 

2. Voxan Café Racer

Deze derde Voxan is misschien wel de mooiste van de drie. Deze sportievere versie van de Roadster kwam in 2000 op de markt, maar werd net als de andere Voxans geen verkoopstopper. De vanaf 2000 geplande expansie van Voxan naar Groot-Brittannië, Duitsland en de Benelux lukte maar ten dele. De Café Racer fungeerde ook als basis voor enkele competitiemotoren. Zo dook Voxan op in de 24 Heures du Mans én in de Isle of Man TT, telkens onder het motto 'deelnemen is belangrijker dan winnen'. Tegenwoordig zit de merknaam Voxan in de portfolio van de Monegaskische EV-fabrikant Venturi.

 

1.  Boxer VB1

M&T schreef over de VB1 destijds dat het “misschien wel de mooiste motor op de hele show” was. Boxer-bezieler Thierry Henriette bouwde deze onvervalste sportmachine in samenwerking met Voxan.  Boxer had een zekere reputatie als het op sportieve rijwielgedeelten aankwam en Voxan leverde de 995cc metende V-twin. Met een piekvermogen van 100 pk was de ‘output’ eerder beperkt. Uiteindelijk zou het nog tot 2001 duren vooraleer de VB1 in zeer beperkte mate (31 exemplaren) gebouwd werd. Boxer vroeg voor de VB1 – een destijds zeer pittige – € 18.500.

Geschreven op 17 september 2019
© Motoren & Toerisme