Tekst: Bart Jacobs – Foto’s: Archief Motoren & Toerisme/Jochen Scheire
Frankrijk is niet meteen een motorland. En dan doelen we niet op het feit dat het land zich niet zou lenen tot het betere motorrijden – want dat doet het zeker wel! – maar wel op het feit dat ‘l’hexagone’ weinig of geen motormerken herbergt. Dat was ooit anders. In de vooroorlogse periode telde Frankrijk enkele gerenommeerde motorfabrikanten zoals Gnome et Rhône, Monet Goyon of nog Terrot. Maar zoals het veel motormerken verging, verdwenen ook zij in de mist der tijd.
In de jaren ’80 en ’90 telde Frankrijk nog wel motormerken maar dan vooral van ‘artisanale’ aard. Merken als Barigo, Boccardo of Portal waren even excentriek als obscuur. Oliegigant Elf waagde zich in de jaren ’80 (als financier) wel aan exotische rijwielgedeelten, maar dat leidde nooit tot concrete producten. In de bromfiets- en lichte scootersegmenten wisten MBK en Peugeot wel een plaatsje op de markt te veroveren.
Aan het eind van de jaren ’90 leek het tij weer even te keren. Zeker toen in het najaar van 1999, op de Mondial des Deux Roues, drie Franse merken hun plannen ontvouwden. Gezamenlijk toonden ze drie knappe modellen en de franse ‘motards’ mochten weer (heel even) dromen.