Onder het motto “Impossible n’est pas Français”, slaan eind jaren ’70 twee Franse academici, Dominique Favario en Thierry Grange, de handen in elkaar om een toermotor van eigen bodem te ontwikkelen. Reeds vroeg in het ontwikkelingsproces wordt ervoor gekozen om het viercilinder boxerblok van een Citroën GS. Het rijwielgedeelte wordt wel in eigen regie ontwikkeld. Dat gebeurt dan samen met de ingenieur Louis-Marie Boccardo, samen vormen de eerste letters van hun achternamen de merknaam BFG. De 1300 verwijst naar de cilinderinhoud van het Citroën boxerblok.
Ondanks de goede pers die het model krijgt, en het predikaat van presidentieel leverancier – BFG levert vanaf 1982 motorfietsen voor de befaamde Garde Républicaine – verlopen productie én verkoop niet echt optimaal. Bovendien heeft Boccardo het bedrijf dan al verlaten en het concurrerende MF (Moto Française) opgericht. Wanneer de situatie verslechtert, wordt het bedrijf via de politiek bij MBK ingelijfd. Eenmaal onderdeel van de constructeur uit Saint-Quentin, zal het project er een langzame en stille dood sterven. MBK wordt nadien overigens op zijn beurt onderdeel van het Yamaha-imperium. Het volledige verhaal van de BFG 1300 lees je hier: https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/klassieker-bfg-1300-1983
2. Motus MST(-R)