Echte BMW-kenners hadden hoogstwaarschijnlijk een ‘Aha-erlebnis’ bij het aanschouwen van de eerste foto’s van de nieuwe R 18 Transcontinental. De machine vertoonde immers gelijkenissen met de R 1200 CL – de toerversie van de R 1200 C. Die R 1200 C liet destijds niemand onverschillig, of je vond ‘m héél geslaagd of net aartslelijk. Maar dat laatste mag je vooral niet zeggen van M&T-lezers die zelf ooit met zo’n custom-boxer reden, of er nog eentje in de garage hebben staan. Dat ondervond ook de onfortuinlijke redacteur die de R 1200 C ooit in een lijstje met de lelijkste motorfietsen van de afgelopen halve eeuw opnam. De arme man moet jaren na datum, nog steeds wekelijks op gesprekstherapie, om van het trauma dat de schuimbekkende lezersmails, van verongelijkte R 1200 C-fans, af te raken. Dat de therapeut van de redacteur in kwestie, een ravissante blondine van vooraan de dertig is, heeft niets maar dan ook niets met de lengte van z’n behandeling te maken…
Maar goed we gingen het over de R 1200 CL hebben. Wel dat was een zeer goed uitgeruste neo-klassieke toermachine op basis van BMW’s cruiser. Het uitrustingsniveau hing natuurlijk wel af van het aantal opties dat je als koper op de bestelbon aankruiste. Maar weet dat op die optielijst naast voor de hand liggende zaken als handvat- en zadelverwarming ondermeer ook treeplanken voor de passagier, cupholders én een heuse CB-installatie prijkten. De Classic-versie van de R 1200 C is dan wel dungezaaid maar vormt wel een leuk alternatief voor een RT uit de vroege noughties.
1. Triumph Thunderbird Commander