Het lijstje: Zes sportieve automerken die een ‘collab’ in de motorwereld deden

De samenwerking tussen de Duitse auto(ver)bouwer Brabus en KTM, om tot de Brabus 1300 R te komen, heeft hier en daar wenkbrauwen doen fronsen maar in feite is zo’n samenwerking niet heel uitzonderlijk. Nogal wat automerken zijn uit automerken gegroeid en vice-versa. In de afgelopen jaren waren er nogal collabs tussen auto- en motormerken te zien. Daarbij vallen twee dingen op: het zijn stuk voor stuk automerken met een sportief imago die zich aan zo’n samenwerking wagen én het helpt als je merknaam met een A begint.

Abarth – Yamaha XSR900 Abarth

Abarth is de sportieve poot van Fiat. Het oorspronkelijk door Carlo Abarth gestichte bedrijf hield zich bezig vanaf de jaren ’60 bezig met het tunen van Cinquecento’s. Abarth bouwt de snellere en exclusievere versies van Fiat-modellen en af en toe ook eens een eigen model zoals de Abarth 124 Spider die op de introfoto staat en in feite een opgeleukte Mazda MX-5 is. Abarth was midden in het vorige decennium ook enkele jaren als sponsor bij het Yamaha-fabrieksteam in de MotoGP betrokken. Vanuit die samenwerking groeide dan het idee om een Abarth café racer te ontwikkelen op basis van de XSR 900.

Yamaha XSR900 | Abarth
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 847 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 195kg
Vanaf: € 9.999,00

Alpine - MV Agusta Superveloce Alpine

Het Franse Alpine verkeerde jarenlang in een diepe winterslaap tot het merk opnieuw wakker gekust werd door de Renault-top. Het eerste nieuwe model, de A110, die in feite een neo-retro remake is van het gelijknamige model uit de jaren ’60, werd wereldwijd met héél veel enthousiasme ontvangen door de autopers. Nu is het merk uit Dieppe hét sportieve uithangbord van de Renault-groep  en doet dat oa in de Formule 1, de 24 Heures du Mans en het Franse Rally-kampioenschap. Eind 2020 bracht MV Agusta de Superveloce Alpine uit in het ‘Bleu Atlantique’ dat de Franse sportwagenbouwer zo kenmerkt. Dit limited edition-model werd een regelrecht succes en was in geen tijd uitverkocht.

AMG - Ducati Diavel AMG en MV Agusta F3 800 AMG

Als Audi Ducati koopt, moeten wij ook een Italiaans motormerk in onze portfolio hebben”, zoiets moet de gedachte geweest zijn bij Mercedes-Benz AG toen men, nu alweer 10 jaar geleden, te horen kreeg dat de VW-dochter de iconische constructeur uit Bologna verworven had. Overigens, vlak voor de overname door Audi had ook AMG al eens met Ducati geflirt... Uit die korte 'vrijage' ontstond de Diavel AMG.

De Diavel AMG, het 'limited edition'-model dat haast door iedereen 'vergeten' is.

Het was niet het moederbedrijf uit Stuttgart zelf, maar wel AMG, ooit een onafhankelijke Mercedes-Benz-tuner en later de officiële sport-poot van ‘de Ster’, dat 25% van de aandelen van MV Agusta verwierf.  Dat resulteerde in 2015 tot de exclusieve AMG-versie van de F3 800 supersporter. Ondertussen begonnen de Duitsers wel hun geduld te verliezen met het merk uit Schiranna dat jaarlijks miljoenen verlies maakte. Dat MV Agusta-baas zich met een Brabus – AMG’s aartsrivaal uit Bottrop – verplaatste, zoals M&T-medewerker Alan Cathcart tijdens een bezoek aan de fabriek opmerkte, zal ook wel niet geholpen hebben. Eind 2017 was de kortstondige romance tussen AMG en MV Agusta dan ook definitief over, toen de Duitsers hun aandelen aan het Russische Black Ocean verkochten.

Aston Martin – AMB 001 by Aston Martin

Groot-Brittannië heeft een rijk autoverleden, maar slechts weinige Britse merken kennen zo’n bewogen verleden als Aston Martin. Het in 1913 gestichte merk stond verscheidene malen op de rand van het bankroet, maar wist telkens op het nippertje aan het hakmes te ontsnappen. Bij het grote publiek werd het merk bekend als de auto waar filmheld James Bond mee reed.  Aston Martin had het niet makkelijk maar de komst van de DBX SUV als 'broodwinner' voor het merk, bracht kentering. Overigens worden zowat alle V8-motorblokken die een Aston aandrijven in Duitsland bij... AMG gebouwd. Sinds 2021 zit het merk, opnieuw, in de Formule 1 en wel door toedoen van de Canadese miljardair Lawrence Stroll. In 2019 lanceerde het merk z’n eerste motorfiets, de AMB 001. Deze exclusieve turbo-gevoede V-twin wordt door Boxer Motors, het Franse bedrijf achter Brough Superior gebouwd en dat in gelimiteerde oplage van 100 exemplaren.

BMW M - M 1000 RR

BMW M staat voor BMW Motorsport. De race-afdeling van BMW werd in 1972 opgericht en viert dit jaar dus z’n vijftigste verjaardag. De eerste straatauto van het merk was de legendarische M1, die echter niet in München maar wel in het Italiaanse Sant’Agata gebouwd werd door Lamborghini. Vanaf de jaren ’80 was de M-badge vaker terug te vinden op extra getunede BMW-modellen, met de iconische M3 E30 als absoluut uithangbord.  De M-afdeling had ook een connectie met motorfietsen door hun betrokkenheid (als leverancier van de safety cars) bij de MotoGP en het British Superbike. Toch zou het tot het najaar van 2020 duren vooraleer er een M-model op twee wielen kwam. De S 1000 RR superbike van zustermerk BMW Motorrad, was de ideale basis. De M 1000 RR is nu hét absolute vlaggenschip van de motorbouwer en ook de motorfiets die als homologatieplatform voor het WK Superbike en het WK Endurance fungeert.

 

BMW M 1000 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Drooggewicht: 170kg
Rijklaar gewicht: 192kg
Vanaf: € 33.700,00

Lamborghini - Ducati Diavel 1260 Lamborghini

Van oorsprong een constructeur van landbouwtractoren, voor ondermeer de wijnbouw, ging Lamborghini zich vanaf de jaren ’60 toeleggen op de bouw van sportwagens. De legende wil dat Feruccio Lamborghini, die zichzelf graag met Ferrari’s verplaatste, allesbehalve te spreken was over de afwerking van de auto’s uit Maranello. Toen Lamborghini dat diets probeerde te maken aan ‘Il Commendatore’ Enzo Ferrari, bleek die laatste absoluut niet onder de indruk. Lamborghini begon dan zelf maar sportwagens te bouwen om te bewijzen dat het beter kon. Toen Ducati in 2012 door Audi werd verworven was Lamborghini al langer een onderdeel van de grote VW-groep. Maar doordat beide merken hetzelfde moederhuis hebben drongen samenwerking zich op. In de MotoGP zagen we al dat het Pramac-satellietteam voor z’n thuis-GP in Mugello in een speciale Lamborghini-livrei aan de start kwam. Eind 2020 lanceerde Ducati dan de Diavel 1260 Lamborghini. Die speciale versie van de Diavel is gebaseerd op het hybride Sian studiemodel dat Lamborghini een jaar eerder in Frankfurt voorstelde.

 

Tekst: BJ

Foto's introcollage: Abarth/Stellantis Group Media, Alpine/Renault Group, AMG/Mercedes-Benz Media, Aston Martin Media, BMW M/BMW Group Press, Lamborghini Media Center - Plan C Graphics

Foto's motorfietsen: Archief Motoren & Toerisme/constructeurs

Geschreven op 14 februari 2022
© Motoren & Toerisme