Van oorsprong een constructeur van landbouwtractoren, voor ondermeer de wijnbouw, ging Lamborghini zich vanaf de jaren ’60 toeleggen op de bouw van sportwagens. De legende wil dat Feruccio Lamborghini, die zichzelf graag met Ferrari’s verplaatste, allesbehalve te spreken was over de afwerking van de auto’s uit Maranello. Toen Lamborghini dat diets probeerde te maken aan ‘Il Commendatore’ Enzo Ferrari, bleek die laatste absoluut niet onder de indruk. Lamborghini begon dan zelf maar sportwagens te bouwen om te bewijzen dat het beter kon. Toen Ducati in 2012 door Audi werd verworven was Lamborghini al langer een onderdeel van de grote VW-groep. Maar doordat beide merken hetzelfde moederhuis hebben drongen samenwerking zich op. In de MotoGP zagen we al dat het Pramac-satellietteam voor z’n thuis-GP in Mugello in een speciale Lamborghini-livrei aan de start kwam. Eind 2020 lanceerde Ducati dan de Diavel 1260 Lamborghini. Die speciale versie van de Diavel is gebaseerd op het hybride Sian studiemodel dat Lamborghini een jaar eerder in Frankfurt voorstelde.
Tekst: BJ
Foto's introcollage: Abarth/Stellantis Group Media, Alpine/Renault Group, AMG/Mercedes-Benz Media, Aston Martin Media, BMW M/BMW Group Press, Lamborghini Media Center - Plan C Graphics
Foto's motorfietsen: Archief Motoren & Toerisme/constructeurs