Het retro-lijstje: Vier Japanse middenklasse customs

Het middenklasse custom-segment was eind jaren ’90 één van de belangrijkste op de Belgische motormarkt. De referentie in dat segment was natuurlijk XL 883 Sportster, maar voor het prestige van het Harley-Davidson-logo moest je destijds ook al dieper in de buidel tasten. En dan waren er natuurlijk genoeg Japanse alternatieven. Zowel Honda, Kawasaki, Suzuki als Yamaha had een speler in dit lucratieve segment.

Een aantal modellen groeide zelfs uit tot ware ‘evergreens’ en bleven nagenoeg 20 jaar op de markt.  Naast de scherpe prijzen, waren ook de laagdrempeligheid en de geringe mate van onderhoud die deze motorfietsen vergden, belangrijke troeven.Omwille van hun lange carrière zijn er nog relatief steeds veel exemplaren van deze vier modellen voor handen op de Belgische tweedehands markt. Door de typische motorkarakteristiek – lage toerentallen – zijn de krachtbronnen doorgaans een lang leven beschoren. De robuuste mechaniek houdt de gebruikskosten binnen de perken. Ideaal dus om een kort toerritje in de buurt van je woonplaats te rijden, of om een treffen mee te pikken. Ontdek hieronder de vier Japanse middenklasse customs uit de nineties en nillies.

1. Honda VT 750 Shadow C2 Ace

Honda positioneerde deze C2 Ace tussen twee andere Shadows – de VT 600 C en de VT 1100 – in en daarmee was de 750 wellicht de populairste. ‘Lang en laag’ waren de ordewoorden voor de Shadow C2 Ace en dat had zo zijn invloed op de zitpositie. Het V-twin blok moest het hebben van z’n koppel bij lage toeren. Toch was een beetje meer punch welkom geweest, volgens de M&T-redactie van toen. Doorheen z’n loopbaan is de VT 750 Shadow in verschillende kleurstellingen verkrijgbaar geweest.

 

Technische fiche: Motor: 52° V-twin, viertakt, watergekoeld, 3 klep/cil;  Cilinderinhoud: 745 cc; Vermogen: 43 pk aan 5.500 opm; Koppel: 60,5 Nm aan 3.000 opm.; Transmissie: ketting; Versnellingen: 5; Remmen:  voor: enkele 296 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achter: 180 mm trommelrem; Banden: voor 120/90-17 en achter 170/80-15; Wielbasis: 1615 mm; Zithoogte: 700 mm; Gewicht: 229 kg; Tankinhoud: 14 liter; Kostte in 2000: BEF 300.000 (€ 7.500); Prijs 2025: Tussen de € 3.500 en € 5.000, afhankelijk van het bouwjaar, de uitrusting (evt. ABS) en de staat.

2. Kawasaki VN 800 Classic

Ondanks z’n relatief ‘kleine’ cilinderinhoud had de VN 800 een zeker présence. Deze Kawasaki oogde behorlijk Amerikaans en net daardoor was hij een verkoophit. De Classic-versie – die ondanks die naam gewoon eigentijds oogde – was met z’n grote spatborden en ‘two-tone’ kleurstellingen veruit de favoriet. De VN 800 reed zoals hij eruit zag: massief en krachtig, maar had tegelijkertijd toch voldoende punch en was bovendien ook handelbaar. De remmen en wegligging van de Kawasaki stonden op een – naar custom-maatstaven – zeer redelijk niveau.

Technische fiche: Motor: V-twin, watergekoeld, 4 kl./cil.; Cilinderinhoud: 805 cc; Vermogen: 56 pk/7.000 opm; Koppel: 64 Nm/3.3300 opm.; Transmissie: ketting; Versnellingen: 5; Remmen: voor: enkele 300 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achter: 180 mm trommelrem; Banden: voor 130/90-16 en achter 140/90-16; Wielbasis: 1600 mm; Zithoogte: 705 mm; Gewicht: 235 kg; Tankinhoud: 15 liter; Kostte in 2000: BEF 319.000 (€ 7.975); Prijs 2025: € 3.000 à € 3.500, afhankelijk van bouwjaar en staat.

3. Suzuki VZ 800 Marauder

De Marauder was eigenlijk een hybride custom die stijlelementen van zowele een classic cruiser (de tank), als van een muscle bike (wielen, vork en stuur) en een gewone custom (het ducktail achterstpatbord en de shotgun uitlaten) combineerde. Ook opmerkelijk was dat Suzuki de VZ 800 van een upside-down voorvork voorzag. Ondanks de steilere balhoofdshoek had de Marauder een langere wielbasis dan z’n voorganger, de VS 800 Intruder. Mechanisch was de Marauder overigens nagenoeg identiek aan de intruder. Toch was er één groot verschil tussen beide modellen en dat zat ‘m in de transmissie. De cardan van de Intruder werd op de Marauder vervangen door een ketting, waardoor de prijs kon worden gedrukt. Volgens de M&T-redactie was de Marauder een pittig presterende custom met een gezond weggedrag.

Technische fiche: Motor: 45° V-twin, viertakt, watergekoeld, 4 kl./cil; Cilinderinhoud: 805 cc; Vermogen: 50 pk aan 6.500 opm.; Koppel: 65 Nm/5.000 opm; Transmissie: ketting; Versnellingen: 5; Remmen: voor: enkele 330 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achter trommelrem; Banden: voor 13O/90-16 en achter 150/90-15; Wielbasis: 1645 mm; Zithoogte: 700 mm; Gewicht: 222 kg (rijklaar); Tankinhoud:  13 liter; Kostte in 1999: BEF 259.900 (€ 6.498) Prijs 2025: Tussen € 2.500 à € 3.000 , afhankelijk van bouwjaar en staat.

 

4. Yamaha XVS 650 Drag Star

De Drag Star is een beetje het buitenbeentje in dit lijstje omdat hij z’n blok nog geen 650cc mat. Maar de in 1997 geïntroduceerde Drag Star was wel een rang hoger gepositioneerd dan de populaire XV 535 Virago. In wezen was de Drag Star een Amerikaans model – afkomstig uit de line-up van Yamaha-dochter Star Motorcycles. Onder die naam werden tussen 1994 en 2016 de Yamaha customs op de Amerikaanse markt gecommercialiseerd. Ondanks het relatief lage vermogen van 29,4 kW was de XVS 650 in België ook nog eens als 25 kW-versie te koop. Twee jaar na de introductie op de Belgische markt volgde er ook nog een Classic-versie met apart duozadel, verchroomde vorkpoten, dikkere voorband en kleiner voorwiel en two-tone lak.

Technische fiche: Motor: V-twin, viertakt, luchtgekoeld, 2 kl./cil; Cilinderinhoud: 649 cc; Vermogen: 40 pk aan 6.500 opm; Koppel: 50,9 Nm/3.000 opm;  Transmissie: cardan; Versnellingen: 5; Remmen: voor: enkele 298 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achter: trommelrem; Banden: voor 100/90-10 en achter 180/80-15; Wielbasis: 1610 mm; Zithoogte: 695 mm; Gewicht: 214 kg; Tankinhoud: 16 liter; Kostte in 2000: BEF 279.900 (€ 6.998); Prijs 2025: Tussen de € 2.500 en 4.000, uiteraard afhankelijk van bouwjaar en staat.

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme

Technische specificaties: Alle Motoren

Geschreven op 19 maart 2025
© Motoren & Toerisme