Het Retro-lijstje: Vijf middenklasse customs uit 2000

Twintig jaar geleden zag de motormarkt er heel anders uit dan nu. De boom in ‘motorland’ duurde begin 2000 nog steeds voort. Sterker nog, het jaar voordien had de Belgische motormarkt elk bestaand record verpulverd met 28.061 inschrijvingen van nieuwe motorfietsen. Een van de toonaangevende segmenten van toen was dat van de customs. Nogal wat mannen én vrouwen droomden ervan om hun ‘carrière’ als motorrijder op zo’n toegankelijke motorfiets te beginnen. Vooral het middelste gedeelte van het custom-segment was populair en dus sterk bezet. De Harley-Davidson XL 883 (zie introfoto) gold natuurlijk als de referentie maar er waren genoeg alternatieven voor de eeuwige Sportster. Voor het modeljaar 2000 had elke Japanse constructeur een middenklasse custom in het gamma en ook BMW Motorrad wilde een graantje meepikken. Een overzicht van dat segment krijg je hieronder.

Tekst: BJ

Foto’s: Archief M&T

 

 

1. BMW R 850 C

Toen in de zomer van 1996 de eerste foto’s van de R 850 C (en diens grotere broer de R 1200 C) opdoken deden die ongetwijfeld wenkbrauwen fronsen. Sommigen hadden het over “de lelijkste BMW motorfietsen ooit”, terwijl anderen net de non-conformistische vormgeving prezen van de ‘C’s’ prezen. Hoe dan ook de BMW onderscheidde zich van een bepaalde Amerikaanse V-twin en diens klonen, door de eigenzinnige techniek. Zo opteerden de BMW-ingenieurs op deze Custom ook voor een Paralever-voorvork en een cardanas als secundaire transmissie. Dat alles had duidelijk een prijs. In februari 2000 kostte een R 850 C nieuw 495.000 BEF (€12.270).  Die hoge prijs was ook meteen de belangrijkste reden waarom de R 850 C – in tegenstelling tot de R 1200 C – maar met mondjesmaat werd verkocht. Na modeljaar 2000 trok BMW Motorrad zelfs de stekker uit de productie van de 850 C. Niettemin betaal je voor een goed bewaard exemplaar 20 jaar later tussen de € 5.000 en € 6.500. Voor een Avantgarde-versie  van de R 1200 C (waarop het chroom en de zilververf vervangen zijn door grafiet-accenten en zwart) schommelt de prijs zelfs rond de € 10.500.

 

2. Honda VT 750 C Shadow

Anders dan bij de BMW R 850 C mag je over deze VT750 C stellen dat hij een Amerikaanse vormgeving kreeg. De krachtbron van deze Shadow was een oerdegelijke watergekoelde V-twin met een blokhoek van 52°. Dat was goed voor een (zeer) bescheiden vermogen van 43 pk (aan 5.500 opm) en een koppel van 60,5 Nm (aan 3.000 opm). In februari 2000 kostte deze Shadow welgeteld 300.000 BEF (of € 7.435) en daarmee was hij net iets goedkoper dan de Harley-Davidson Sportster van weleer. Voor een exemplaar van rond de eeuwwisseling betaal je anno 2020 tussen de € 3.500 en € 4.500.

De Honda Shadow is wellicht het bestverkochte model uit dit lijstje. Doorheen de jaren heeft het model (dat in verschillende cilinderinhouden gebouwd werd) een cultstatus verworven. Ook in België is er een club die eigenaars van Honda Shadows verenigt: de Shadow Owners Club Belgium. Meer info op www.shocbelgium.be

 

3. Kawasaki VN 800 Classic

Deze Kawasaki mag dan officieel geen ‘Vulcan’ zijn, toch stond hij in de volksmond zo bekend. De watergekoelde V-twin produceerde 56 pk (aan 7.000 opm) en had een koppel van 64 Nm (3.300 opm). De Classic was zowat de luxe-versie van de standaard VN 800. Het onderscheid zat ‘m in de bredere, klassiek aandoende spatborden, de two-tone kleurenstelling en de dikke voorvork met Harley-allures. Met een basisprijs van 319.000 BEF (€ 7.910) was de VN 800 Classic in 2000 een stuk duurder dan de Honda. Wie echter 10.000 BEF (€ 250) meer betaalde kon voor de VN 800 Drifter opteren, die mechanisch identiek was maar de looks van een Indian uit de jaren ’30 had. De huidige prijzen van de Kawasaki VN 800 (Classic) en (Drifter) schommelen tussen de € 3.000 en € 4.500.

 

4. Suzuki VZ 800 Marauder

 

Suzuki was rond de eeuwwisseling een ‘major player’ op de custommarkt. Toch werd deze VZ 800 Marauder alleen in België geïmporteerd. Met een blokhoek van 45° en een cilinderinhoud van 805 cc was de Marauder mechanisch nagenoeg identiek aan de Kawasaki VN 800 hierboven. Toch produceerde het Suzuki-blok ‘maar’ 50 pk (aan 6.500 opm) en bedroeg het koppel 65 Nm (aan 5.000 opm). Vandaag de dag betaal je voor een VZ800 van rond de eeuwwisseling tussen € 2.500 en € 3.500.

 

5. Yamaha XVS650 Drag Star Classic

Yamaha had voor modeljaar 2000 geen custom die precies in het middensegment paste, maar deze XVS 650 Drag Star (Classic) leunde er niettemin tegenaan. De 649cc metende V-twin produceerde 40 pk (aan 6.500 opm.) en had een koppel van 51 Nm (aan 3.000 opm). Anders dan de drie overige Japanse customs uit deze lijst, beschikte deze Yamaha wel over een cardanas. Nieuw kostte de XVS 650 Drag Star Classic in 2000 309.900 BEF (€ 7.660). Anno 2020 betaal je tussen de € 3.000 en € 4.000 voor een Yamaha XVS 650 Drag Star.

Geschreven op 11 februari 2020
© Motoren & Toerisme