Het retrolijstje: Vijf ‘debutanten’ uit 1997

In de ijskoude eerste dagen van 1997 konden de Belgische motorrijders zich toch enigszins opwarmen aan de gedachte van het nakende motorsalon en een rijke oogst aan nieuwe modellen. Sommige van die in ’97-modellen hebben tot vandaag de dag nog een zekere weerklank bij liefhebbers van het betere youngtimer-spul. Andere smaakmakers van motorjaar 1997 verdwenen dan weer in de mist der tijd. Daarom laten we deze vijf modellen van een kwarteeuw geleden nog eens de revue passeren.

BMW K 1200 RS

Met de K 1200 RS doorbrak BMW de 100 PK-limiet, die het merk zichzelf tot dan toe had opgelegd. Het piekvermogen tikte af aan 130 pk (aan 8.750 opm). De krachtbron van de K 1200 RS was een opgeboord K 1100-blok, met een toen gloednieuw Bosch Motronic injectiesysteem. De zithouding en het windscherm waren volledig verstelbaar. De 1200 RS was ook het allereerste model uit de K-reeks dat vooraan een Telelever-vering kreeg. Echte hypersportieve aspiraties waren er niet, het gewicht (285 kg rijklaar) en de wielbasis  maakten van de K 1200 RS eerder een toersporter. In België koste de K 1200 R ABS in januari 1997 BEF 578.000 (of zo’n € 14.325)

Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Wellicht is dit de Honda met de meest ingewikkelde modelnaam uit de geschiedenis. De dubbele X in de type aanduiding was een vette knipoog naar de X-planes van vliegtuigbouwer Lockheed. De naam ‘Super Blackbird’ refereerde dan weer naar de legendarische SR-71 Blackbird, die door de ‘Skunk Works’-afdeling van Lockheed gecreeërd werd. Het destijds ‘magistrale’ vermogen van 164 pk, de uitgesproken aerodynamica en het relatief lage gewicht waren volgens Honda goed voor een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Toch had ook deze Super Blackbird geen race-aspiraties, tenzij het dan over snel reizen over de Autobahn ging. De machine werd vanaf z’n introductie geprezen om z’n handelbaarheid, een gevolg van een uitstekend gebalanceerd rijwielgedeelte. De CBR 1100 XX Super Blackbird kostte bij z'n introductie in 1997 BEF 485.000 (zo'n € 12.022).

Kawasaki ZRX 1100

Lean, mean and ready for action”, in die niet mis te verstane bewoordingen prees Kawasaki z’n nieuwe ZRX 1100 in de 1997-gammafolder aan. De ZRX 1100 kaderde perfect in de, reeds lange, Kawasaki-traditie van dikke nakeds, genre Z 1000 R. Het viercilinder-blok kwam uit de GPZ1100, en was ook verwant aan dat van de ZZR1100. Met meer koppel en betere hernemingen als doel werd het blok ‘heruitgevonden’. Dat resulteerde in een piekvermogen van 106 pk (aan 8.700 opm) en een koppel van 98 Nm (aan 7.000 opm). Kawasaki had er met de ZRX 1100 een nieuw wapen bij in de nooit aflatende broedersstrijd tussen de Japanse constructeurs. De 1100 zou het immers gaan opnemen tegen andere ‘naakte krachtpatsers’ als de Honda CB1000, Suzuki GSF 1200 S Bandit en de Yamaha XJR 1200.

Moto Guzzi V10 Centauro

Driekwart weg in de jaren ’90  speelde Moto Guzzi in verschillende segmenten mee. Met de Centauro lanceerde het een spectaculaire naked. Al durven we de term ‘muscle naked’ zeker niet te hanteren om deze V10 (hetzelfde 992 cc metende blok als de Daytona) aangedreven Centauro te omschrijven. Met z’n 95 pk (aan 8.200 opm) was de Centauro ook iets minder krachtig dan de Daytona RS en dat verschil zat ‘m vooral in de tammere nokkenassen. Maar tegelijkertijd genereerde hij daardoor wel meer trekkracht aan lage toeren (88 Nm aan 5.800 opm). Overigens deelde de extravagante Centauro ook z’n frame,remmen en vering met de Daytona RS. Moto Guzzi introduceerde de Centauro destijds aan een prijs van BEF 482.000 (€ 11.950).

Yamaha XVS 650 Drag Star

Midden jaren ’90 lanceerde Yamaha met Star Motorcycles een gloednieuw dochtermerk in de Verenigde Staten. Star Motorcycles richtte zich alleen op de custom- en cruisermarkt. Een markt die destijds niet alleen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan floreerde, maar ook hier boomde. De Drag Star kwam in 1997 dan ook het gamma versterken en overbrugde zo het ‘gat in de (zeer lucratieve) markt’ tussen de XV 535 en de XV 1100 Virago’s.  Overigens bracht Yamaha quasi tegelijkertijd ook de dikkere XVZ 1300 Royal Star op de markt in Europa. Ondanks de suggestieve naam was de XVS 650 geen ‘dragster’, daarvoor was z’n 649 cc metende V-twin veel te braaf (40 pk aan 6.500 opm). Het blok was dan ook gewoon een ‘big bore’-versie van dat van de XV 535. Op het Salon van '97 werd het prijskaartje van de Drag Star onthuld: BEF 269.900 ( ca. € 6.690).

 

Tekst: BJ

Foto’s: archief M&T/Plan C graphics

 

 

Geschreven op 5 januari 2022
© Motoren & Toerisme