Het Retrolijstje: Vijf snelle Kawasaki's uit de nineties

De jaren ’90 waren een gouden tijdperk voor de motorhandel. Vanaf het begin van het decennium boomden immers de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen in zowel België als Nederland. En eigenlijk gold die trend ook voor de ons omringende landen. De marktsegmenten waren net iets anders dan nu. Zo stond het Adventure-segment nog in z’n kinderschoenen en was er nog lang geen sprake van neo-retro. Liefhebbers van klassieke motorfietsen, reden gewoon met ‘iets uit de jaren ‘70’.

Maar customs en sportmotoren verkochten wel als zoete broodjes. En vooral in dat laatste segment sprak Kawasaki een duchtig woordje mee. Als geen ander wisten de ‘groenen’ zowat alle subsegmenten van deze lucratieve markt af te dekken. Tijd dus voor een overzicht van hun ‘greatest hits’ uit de nineties. We overlopen de snelle Kawasaki's in oplopende volgorde qua cilinderinhoud.

 

1.ZXR 400

In tegenstelling tot z’n moderne tegenhanger, de Ninja 400, werd de ZXR 400 niet aangedreven door een paralleltwin maar wel door een heus viercilinder blok. Dat produceerde 65 pk (aan 13.000 opm) en had een maximum koppel van 36,3 Nm aan 12.000 opm. Het drooggewicht bedroeg 159 kg.

De ZXR400 maakte deel uit van de golf aan supersport 400 motorfietsen die begin jaren ’90 Europa bereikte. In Groot-Brittannië en Nederland werden er speciale raceklassen voor deze ‘mini supersports’ opgericht en ook in België maakte vanaf 1995 een Serie 400 haar intrede. Kawasaki-importeur Vigoni & Goegebuer organiseerde een merkencup in deze klasse, waarin namen als Werner Daemen, Kris Jennes en Bruno Loi (vader van later GP-winnaar Livio) de stiel leerden op een ZXR 400.

Prijs 1997: BEF 350.000 (€ 8.675)

 

2. Ninja ZX-6R Ninja

De ZX-6R was de opvolger van de ZZR 600, toch was hij niet de vervanger van die machine want beiden zouden nog jaren naast elkaar verkocht worden. Maar gezien de bewapeningswedloop die destijds in de Supersport 600 woedde, diende Kawasaki wel met iets potenter te komen dan de ZZR 600 en dat was dus de ZX-6R Ninja. Eind jaren ’90 vormde de Supersport 600 zowat het felst bevochten subsegment. Kawasaki gaf de ‘Ninja’ dan ook iedere twee jaar een flinke update. In het laatste jaar van het decennium (1999 dus) puurde de viercilinder 108 pk (aan 12.000 opm) uit z’n 599 cc, terwijl het koppel 65,7 Nm (aan 10.000 opm) bedroeg. Droog bracht de ZX-6R 176 kg op de weegschaal.

Prijs 1999: BEF 355.950 (€ 8.825)

 

3. ZX-7R

Eind jaren ’90 was de ZX-7R Kawasaki’s enige echte superbike. Volgens het toenmalige technische reglement van de superbike-klasse mochten viercilinders maar een cilinderinhoud van maximaal 750cc hebben. De viercilinder-in-lijn van de ZX-7R produceerde 122 pk (aan 11.800 opm), terwijl het koppel 78 Nm (aan 9.300 opm) bedroeg.  Droog woog de ZX-7R 203 kg.

Voor wie echt circuit-aspiraties had, bood Kawasaki ook nog de ZX-7RR (zie introfoto) aan. Deze ‘monoposto’ woog welgeteld 3 kg minder, had een vering met afstellingsmogelijkheden en een wielbasis die 15 mm korter was. Dat alles voor een meerprijs van 80.000 BEF (ong. € 2.000).

Prijs 1997: BEF 420.000 (€ 10.410)

4. Kawasaki ZX-9R Ninja

Kawasaki had met deze ZX-9R als enige een rechtstreekse rivaal in huis voor de almachtige Honda Fireblade. Of beter gezegd, Kawasaki speelde als enige andere concurrent mee in het subsegment der 900 cc  sportmotoren.  Het viercilinder blok was een doorontwikkeling van dat van de ZX-7R. Met een piekvermogen van 143 pk (aan 11.000 opm) was de ZX-9R een stuk krachtiger dan de Fireblade. Ook qua koppel – 101 Nm aan 9.000 opm -  klopte deze Kawa de Honda. Toch zou  de ZX-95 de ‘Blade’  nooit kloppen in de verkoopstatistieken maar hij was niettemin wel een fijne allround sportmotor, die ook ingezet kon worden voor toergebruik.

 

Prijs 1999: BEF 469.950 (€ 11.650)

5. ZZ-R 1100

Bij z’n introductie in 1990 deed de ZZ-R 1100 inkt vloeien, veel inkt! De ‘ZetZet-Er’ was dan ook de eerste motorfiets die met de kaap van de 300 km/u per uur flirtte. Een vermogen van 146 pk (aan 10.500 opm) en een koppel van 110 Nm waren destijds ongeziene cijfers, die tegelijkertijd een nieuw decennium van alsmaar toenemende prestaties inluidden. Deze snelste der Kawasaki’s was één van de eerste TGV’s (Touristes à Grande Vitesse) op twee wielen. Een motorfiets waarmee je de kilometers, of desnoods mijlen, letterlijk mee veroberde en die uitnodigde voor lange verplaatsingen. Geen sportmotor ‘pur sang’ dus, eerder een Autobahn-cruiser en dat kwam ook tot uiting in de lange wielbasis (1495 mm) en het hoge drooggewicht (233 kg).

Prijs 1999: BEF 469.960 (€ 11.650)

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme, Kawasaki Press

Geschreven op 19 mei 2020
© Motoren & Toerisme