Het sportlijstje: Onze top-5 van MX2-rijders halfweg het GP-seizoen

Het MXGP-seizoen is nagenoeg halfweg. Voor de Belgen was de eerste seizoenshelft er een om in te kaderen, met GP-zeges voor Lucas en Sacha Coenen en Liam Everts. Zoiets vroeg natuurlijk om een sportlijstje, eentje met onze eigenzinnige – en lichtjes chauvinistische – top-5 van de beste MX2-rijders na de eerste 9 GP’s.  

 

5. Mikkel Haarup – Monster Energy Triumph Racing

In de werkelijke WK-stand valt Deen Mikkel Haarup net buiten de top-5. Winnen was voor de Triumph Racing-rijder nog niet weggelegd, maar hij stond wel een keer op een GP-podium. Belangrijker is dat dit alles met een gloednieuwe motorfiets gebeurt, van een merk dat voor dit seizoen langer dan een halve eeuw uit de motorcross weg was geweest. Haarup verrichte, samen met teammaat McCleland en testrijder Clément Desalle, baanbrekend werk om de TF 250X te ontwikkelen. Wordt dat in de tweede seizoenshelft ook nog beloond met een zege in een GP-manche, of wie weet meer? Wait and see.

 

4. Sacha Coenen – Red Bull KTM

Sacha Coenen moest lange tijd de, vaak oneerlijke, vergelijking met tweelingbroer Lucas doorstaan. Alleen vanwege het verschil in gestalte en spiermassa, blijkt die vergelijking oneerlijk te zijn. Qua talent is Sacha wellicht evengoed bedeeld dan z’n broer. Maar het kwam er lang niet (helemaal) uit. Tot hij begin deze maand de GP van Letland wist te winnen en een week daarna die van Italië. Daarmee bewees ‘de kleinste Coenen’, zoals Play Sports-commentator Leon Van Gestel hem pleegt te noemen, dat hij zeker over de juiste snelheid beschikt. Bovendien kwamen deze twee zeges ook nog eens op twee verschillende bodemgestelheden. Een zanderig circuit in Kegums (Letland) en een nat, maar opdrogend,hard circuit in Maggiora (Italië).

 

 

3. Liam Everts - Red Bull KTM

Van Liam Everts hadden we vorig jaar al mooie dingen gezien en dus wisten we dat GP’s winnen er in zat. Spijtig genoeg moest Liam de openings-GP in Argentinië al laten schieten omwille van een duimblessure. De WK-stand had er wellicht anders uitgezien mocht dat niet het geval geweest zijn. Na de aarzelende WK-start duurde het even vooraleer Everts op toeren, kwam, maar in het Portugese Agueda wist hij opnieuw met het succes aan te knopen. Op één van de modderigste WK-circuits ooit reed Everts in drie races telkens onbedreigd naar de winst.

 

 

2. Lucas Coenen – Nestaan Husqvarna

Lucas Coenen was in de eerste seizoenshelft zeker de snelste rijder van het MX2-pak. Dat de Brusselaar in staat was podiums te halen, en ook om een GP te winnen, wisten we al sinds vorig jaar. Nu blijkt dat ‘de grote Coenen’ zelfs in staat is om GP’s te domineren. Zeges in de kwalificatierace op zaterdagnamiddag, gecombineerd met een dubbele reekszege op zondagnamiddag: we zagen het dit seizoen in twee opeenvolgende GP’s: Frankrijk en Duitsland. Een GP eerder wist Coenen ook al de eindzege te pakken in de Galicische GP, door de 2e manche te winnen. Coenen is wellicht de snelste rijder van het pak, maar of dat  ook volstaat om de wereldtitel binnen te halen?

 

1. Kay de Wolf - Nestaan Husqvarna

Na Jeffrey Herlings is Kay de Wolf zeker Nederlands grootste crosstalent. De Noord-Brabantse Husqvarna-rijder is de gedoodverfde opvolger voor Herlings. De echte doorbraak in de MX2 kwam er voor de Wolf pas dit jaar. In Argentinië veroverde hij na een perfect weekend de rode nummerplaat van WK-leider, om die daarna niet meer af te staan. Ook tijdens de GP van Spanje en op Sardinië bleek wederom de sterkste te zijn. Daarna kwam de win streak van de Nederlander wel tot een einde, maar halverwege het seizoen heeft hij de leiding in de WK-stand nog steeds in handen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's:Husqvarna Image Library/FullSpectrum-Bavo Swijgers/CD,  KTM Image Library/Ray Archer, Triumph Racing/Ray Archer

Wie de Belgische MX2-toppers en de rest van het MXGP-circus dichtbij huis in actie wil zien kan dat tijdens het weekend van 27-28 juli want dan wordt de GP van Vlaanderen in Lommel verreden.

MXGP van Vlaanderen - Lommel

Geschreven op 27 juni 2024
© Motoren & Toerisme