Fantic is bezig aan een steile opmars. Het is niet de eerste keer zo blijkt, of hoe het bedrijf een woelig verleden kende. Een korte geschiedenis van het Italiaanse merk door Alan Cathcart.
Meer dan 50 jaar geleden, in 1968, ontstond er een conflict tussen de leiders van Garelli, gevestigd in Milaan. Op dat moment was Garelli één van de grootste producenten van motoren met een kleine capaciteit in Italië. Het conflict leidde ertoe dat CEO Mario Agrati en exportmanager Henry Keppel besloten om hun eigen bedrijf op te richten. Ze noemden het Fantic Motor, een samenstelling van het Engelse woord 'fantastic'. De productie begon vrijwel onmiddellijk in een splinternieuwe fabriek van 1.200m². Deze fabriek bood werk aan 30 mensen en lag slechts 6 km verwijderd van de Garelli-fabriek.
Op de Milan Show van 1969 maakte de Fantic Caballero street scrambler zijn debuut. Deze was vernoemd naar het favoriete sigarettenmerk van de Nederlander Kessel! De motor werd aangedreven door een 50cc tweetakt Minarelli motor. De partners verwachtten oorspronkelijk slechts 500 exemplaren te verkopen van wat ze dachten dat een niche-model zou zijn. Maar de schitterend vormgegeven en betaalbare motorfiets surfte helemaal naar de top van de hitlijsten, met uiteindelijk 10.000 verkochte exemplaren. In 1971 werd de Caballero het best verkochte 50cc-model van Italië.