Historisch motormerk Morbidelli komt naar de Benelux

Wie vond dat er nog niet genoeg Italo-Chinese motorfietsen op de Belgische motormarkt te vinden zijn, zal blij zijn dat nu ook Morbidelli een comeback maakt. Vorig jaar verwierf MBP Moto het historische Italiaanse merk Morbidelli met ruggesteun van de Keeway groep. Onder de vleugels van importeur Moteo zullen de gloednieuwe modellen van Morbidelli nu ook naar onze contreien komen.

Het lijkt wel dé trend van het laatste decennium: technisch vernuftige motorfietsen die in China geproduceerd worden krijgen een likje Europees design en worden vervolgens onder een afgestofte Europese merknaam op de markt gebracht. Vaak nog met een erg gunstig prijskaartje. Dat lot is nu ook Morbidelli beschoren, al moet dat geen slecht iets zijn.

Als de lijn van zustermerk Benelli doorgetrokken wordt, dan zal ook Morbidelli rijkelijk uitgeruste en scherp geprijsde motorfietsen neerzetten.

Het plan van aanpak voor Morbidelli lijkt erg op dat van Benelli: de motoren worden in China geproduceerd, maar het ontwerp zal – net als onderzoek, ontwikkeling en marketing - in Italië gebeuren. Niet is Pesaro, waar Morbidelli oorspronkelijk geboren werd, maar 150 kilometer verderop in Bologna.

Geboren uit de motorsport

Morbidelli werd opgericht in 1959 als producent van houtbewerkingsmachines. Enkele jaren later werd de eerste Morbidelli motorfiets geboren, een allegaartje van onderdelen met een aangepast motorblok van Benelli in een frame van ‘n Bianchi Falco. Doorheen de jaren 60 en 70 boekte Morbidelli tal van successen in de motorsport. Tot zelfs Graziano Rossi, vader van The Doctor himself, drie GP-overwinningen en twee podiumplaatsen op z’n naam mocht schrijven aan boord van een Morbidelli 250cc.

“Wij zijn verheugd om Morbidelli te verwelkomen in de Benelux”, zegt Sander Velthuizen, Sales Manager Benelux bij Moteo. “Dit merk heeft een rijke geschiedenis en een sterke reputatie op het gebied van kwaliteit en prestaties. Morbidelli past perfect in het huidige aanbod van motormerken. We kijken ernaar uit om iedereen kennis te laten maken met deze indrukwekkende motorfietsen. We verwachten de eerste Morbidelli-motoren in Q2 bij de dealers in Nederland en België.”

Het aanbod

Moteo bevestigde nog niet welke modellen precies naar België zullen komen of wat die gaan kosten, maar op Motorbeurs Utrecht stonden alvast een T1002VX en een C1002V te pronken. Beide modellen worden aangedreven door een vloeistofgekoelde V-twin met 997cc, goed voor 88 pk. Een welkome afwisseling in het huidige motorlandschap dus.

Meer informatie over de beschikbare modellen en prijzen vind je binnenkort via www.morbidelli.be.

 

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 26 februari 2025
© Motoren & Toerisme