Hoge verkeersdruk zwengelt motormarkt aan

Yamaha

De Belgische motormarkt herstelde zich tijdens het eerste kwartaal van 2018 van de dalende verkoop in 2017. Die dalende verkoop had volgens sectorfederatie FEBIAC alles te maken met het feit dat heel wat mensen nog snel eind 2016 een Euro 3-model inschreven. De rush op de Euro 3-modellen had alles te maken met de nakende invoering van Euro 4 voor motorfietsen – vanaf 1 januari 2017 – en de flinke kortingen die daardoor gegeven werden.

Een jaar na de invoering van de Euro 4-norm is de Belgische motormarkt zich aan het herstellen. Januari en februari waren twee goede maanden wat betreft de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen, terwijl maart het net minder goed deed. Maar over het eerste kwartaal heen stegen de inschrijvingscijfers ten opzichte van de drie eerste maanden van 2017.

Opvallend daarbij is dat de inschrijvingscijfers het sterkst stegen in de provincies met veel verkeersdrukte. Die constatering geldt met name voor de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant,  Henegouwen, Namen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook in Limburg, Oost-Vlaanderen en Luxemburg steeg het aantal inschrijvingen. Tegelijkertijd was er in de provincies West-Vlaanderen, Waals-Brabant en Luik een lichte daling van het aantal ingeschreven motorfietsen waar te nemen. 

De meest spectaculaire stijging van het aantal nieuw ingeschreven motorfietsen deed zich in de provincie Antwerpen voor. Dat hoeft echter niet te verbazen want de Antwerpse ring is al jaren berucht voor z’n haast permanente files en is sowieso één van de drukste ringwegen van Europa. Daarbovenop kwam de afgelopen jaren de verkeerschaos, die de werken aan de zogenaamde Noorderlijn in ’t Stad zelf veroorzaakten. Daarbij werden de Leien, de vitale verkeersader van de stad, die van zuid naar noord loopt, onderbroken. Maar ook buiten de provinciehoofdstad staat het Antwerpse verkeer vaak stil, getuige daarvan zijn de werken aan een overkapping voor de ring rond Mechelen en de verkeersdrukte die daar ontstaat.

Dat bij verkeersdrukte lichte motorfietsen of scooters dé mobiliteitsoplossing bieden blijkt uit de statistieken van FEBIAC. Daarin lezen we dat gedurende de eerste drie maanden van 2018 maar liefst 1.450 machines van minder dan 125cc werden ingeschreven. Daarmee vertegenwoordigt het >125cc-segment bijna een kwart (23,4%) van het aantal ingeschreven motorfietsen. Opvallend daarbij is het gegeven dat de scooters in dat segment toch 9,10% moeten prijsgeven. En dat terwijl de lichte motorfietsen uit datzelfde segment flink in de lift zitten (+20%).

KTM
Geschreven op 19 april 2018
© Motoren & Toerisme