Honda op EICMA 2024

Honda pakt met een hele rits aan nieuwigheden uit op EICMA.  Daarvan springen vooral de conceptmodellen in het oog, met name de twee EV-concepten (FUN en URBAN) maar vooral ook de revolutionaire V3 verbrandingsmotor, met elektrische compressor. De NC750X werd flink aangepakt en wordt de eerste motorfiets waarvan de carrosserie in de duurzame kunststof Durabio is uitgevoerd. Verder zien we de nieuwe GB 350. 

  • Twee nieuwe EV-concepten - de EV Fun Concept en de EV Urban Concept - kondigen de volgende stap in Honda's elektrificatie-reis aan.
  • Honda wil tegen 2030 wereldwijd 30 elektrische tweewieler-modellen introduceren
  • Volledig nieuwe CUV e: gaat in productie als de tweede elektrische Honda scooter voor de Europese markt
  • V3 verbrandingsmotor, waarvan de ontwikkeling met het oog op grotere modellen gebeurt. 
  • V3 concept toont 's werelds eerste elektrische compressor voor een motorfiets die het koppel significant moet doen toenemen. 
  • Update voor de C750X 
  • Met de neo-retro GB350S heeft Honda een nieuwe speler in het A2-segment 
  • XL750 Transalp en CB750 Hornet krijgen nieuwe smoelen. 
  • Alle MY25-modellen voldoen nu aan de EURO5+-normen 
  • Pro Honda olie is het nieuwe officiële smeermiddel dat voortaan in alle dealerships gebruikt zal worden.

NC750X

Naast z'n hertekend uiterlijk en carrosserie in Durabio kreeg de NC750X voor MY25 ook een nieuwe LED-koplamp. De machine krijg dankzij twee remschijven vooraan ook meer remkracht. Een hertekend zadel moet meer comfort bieden en één in wip kreeg de NC750X ook een nieuw 5-duims met Honda RoadSync connectiviteit. DCT is optioneel en de NC750X komt ook in een A2-versie. 

MY25: Honda Africa Twin (Adventure Sports)

XL 750 Transalp

De Transalp kreeg een nieuwe voorpartij, waarbij vooral de dubbele LED-projectoren opvallen. De nieuwe, rondere stroomlijn moet de luchtstroom over de machine verbeteren en tegelijkertijd voor meer comfort bij de rijder zorgen. Tot sloot kreeg de Transalp ook nieuwe veerinstellingen om meer stabiliteit op een ruwe bodem te garanderen.

CB750 Hornet

De CB750 Hornet begint aan 2025 met een nieuwe krachtige LED-koplamp en een strakkere stroomlijn. Die stijlingrepen moeten z'n streetfighter-stijl nog versterken. Daarnaast moeten er een herzien 5-duims TFT-dashboard en verbeterde veringsinstellingen het rijplezier nog meer verhogen. 

Honda lanceert CB1000 Hornet

GB350S

Met de GB350S mikt Honda voluit op het A2-segment. Bij de iets oudere M&T-lezers zal de typeaanduiding GB misschien een belletje doen rinkelen. Het was met de GB450TT dat Honda eind jaren '80 de neo-retrotrend aftrapte. De BG350S is een luchtgekoelde eencilinder- ja, dat kan technisch blijkbaar gelukkig nog wel - die werd ontworpen om puur motorplezier te beleven en dat voor rijders van elk mogelijk niveau. Dit charmante motorfietsje combineert klassieke looks, met moderne techniek - een 41 mm voorvork en 310 mm remschijf, slipperkoppeling en LED-verlichting, HSTC - en dat aan een betaalbare prijs. 

CL500

Honda's urban scrambler krijgt een kleine update voor 2025. Een nieuw LCD-scherm moet de afleesbaarheid ervan in alle omstandigheden verbeteren. Verder sleutelde Honda aan de zithouding van de CL500 - met een hertekend positionering van het zadel en de voetsteunen - en introduceerde het twee nieuwe kleuren: bruin en geel.

Concept-modellen

Naast een pak nieuws voor modeljaar 2025 doet Honda de EICMA-bezoekers ook watertanden met drie concepten voor de toekomst. Het V3-motorconcept - voor de gelegenheid in een strak buizenframe met een racy vibe - springt daarbij het meest in het oog. Maar we mogen zeker ook de FUN- en URBAN-concepten niet uit het oog verliezen. 

V3 Concept

Het concept voor een radicaal nieuwe krachtbron, zeker als dat dan nog van 's werelds grootste motorenbouwer - van auto's over grasmaaiers, motorfietsen tot vliegtuigen - komt, doet een échte motorliefhebber altijd even attentief rechtop zitten. Vandaag was zo'n moment waarop je dat instinctief even doet. Dat Honda niet vies is van motoren met oneven cilinderaantallen - V3 en V5 - wisten we al uit de (zéér) rijke motorsportgeschiedenis van het merk. Maar een (waarschijnlijk toekomstige) productie-V3 mét elektrische compressor, dat is toch nog even wat anders. Als we de teneur van Honda's persbericht mogen volgen wordt dit concept dé blueprint voor toekomstige zware productiemotoren. De drie cilinders van de V3 staan in een blokhoek van 75° opgesteld. Door die opstelling blijven de afmetingen van het V3-blok compact. Exacte afmetingen geeft Honda op dit moment uiteraard niet vrij. 

Misschien nog wel belangrijker dan de lay-out is de elektrische compressor van de V3, een absolute primeur in de motorwereld. De compressor is in staat om de verse lucht, die via de inlaat binnen stroomt, samen te persen en dat onafgezien van het toerental dat de motor op dat moment draait. Concreet betekent dit, dat er zelfs aan een laag toerental een hoge koppelafgifte kan zijn. Een bijkomend voordeel van de elektrische compressor is dat de ontwerpers daardoor meer vrijheid krijgen om de componenten binnen de gelimiteerde ruimte die een motorfiets daartoe biedt te plaatsen. Deze technische oplossing komt ook de massacentralisatie - ooit hét toverwoord in de motorbranche - ten goede. Nog een voordeel is dat er bij deze technische formule geen intercooler nodig is.

Geschreven op 5 november 2024
© Motoren & Toerisme