Win on Sunday, sell on Monday?
De zege van Sam Sunderland in de Dakar van dit jaar, is wellicht GASGAS grootste succes ooit. De overige successen kwamen immers in kampioenschappen die veel minder gemediatiseerd waren. Rechtstreeks de vruchten daarvan plukken zal GASGAS wel niet doen. De reden daarvoor is simpel: de RC450F Rally van Dakar-winnaar Sam Sunderland, en diens minder fortuinlijke teammaat Daniel Sanders, is geen productiemodel. Maar het is een koud kunstje om te voorspellen dat daar nog dit jaar verandering in zal komen.
Bovendien is zo’n zege in de Dakar-rally een ‘halo moment’, of met andere woorden een overwinning die op het hele gamma afstraalt. Zo zou de potentiële klant voor de aankoop van een enduromotor, GASGAS’ Dakar-zege in het achterhoofd houden. Je kan je afvragen of de aloude Amerikaanse sales-filosofie, “Win on Sunday, sell on Monday” nog wel geldt, maar tegelijkertijd beantwoorden de constructeurs die vraag zelf al voor een stuk door middel van de kolossale investeringen ze in de motorsport doen.