De Italiaanse remspecialist Brembo verwerft 100% van de aandelen van het Zweedse Öhlins Racing, de marktleider inzake premium veerelementen.
De Italiaanse remspecialist Brembo verwerft 100% van de aandelen van het Zweedse Öhlins Racing, de marktleider inzake premium veerelementen.
Een Italiaanse wereldspeler die een Zweedse sector-genoot integraal overneemt, het is een bericht dat je niet dagelijks in de financieel-economische pers zal lezen. Toch ligt de samenwerking Brembo-Öhlins voor de hand. Op hoeveel technische fiches van premium motorfietsen staan beide merknamen wel niet samen?
"Öhlins is perfect voor Brembo. Het is een merk dat over de hele wereld herkend wordt, met een solide business-model en een reputatie zonder weerga en dat ongeacht het nu op circuit of op straat is", verklaarde Matteo Tiraboschi, de CEO van Brembo. De integratie van Öhlins in de groep is een grote kans om ons aanbod voor de automotive markt uit te breiden. Met deze acquisitie, zetten we een verdere stap voorwaarts in onze strategie om klanten intelligente en integrale oplossingen aan te bieden.
Öhlins werd in 1976 opgericht en is in Upplands Väsby, nabij de Zweedse hoofdstad Stockholm gevestigd. Het merk heeft een sterke internationale aanwezigheid. Momenteel stelt Öhlins 500 mensen te werk in twee productievestigingen in Zweden en Thailand, twee R&D-centra in Zweden en Thailand. Daarnaast beschikt het bedrijf over vier commerciële zetels, die ook testwerk doen en dat in de Verenigde Staten, Duitsland, Zweden en Thailand.
Öhlins' vering-technologie is gerenommeerd voor z'n precisie, prestatie-gerichtheid en innovatie. Vooral op het circuit valt er niet naast de renommée van het merk te kijken. Naast de MotoGP en het WorldSBK, is Öhlins ook in de Formule 1, het woestijnracen (Dakar) en de NASCAR aanwezig.
Brembo is niet aan z'n proefstuk toe als het over overnames van sectorgenoten uit de automotive-sector gaat. Nog relatief recent, in 2021, nam Brembo ook al de Deense remblokkenfabrikant SBS Friction over en deed hetzelfde met directe rivaal J.Juan uit Spanje. Met de overname van Öhlins is een bedrag van $ 405 miljoen gemoeid. De overname is nog niet helemaal rond, want de details van de deal en de mogelijk implicaties ervan voor de sector worden momenteel tegen het licht gehouden door de Europese Commissie in het kader van de antitrust-regelgeving. Brembo hoopt de hele overname begin 2025 helemaal rond te hebben.
Bron: persbericht Brembo
Foto: Brembo
Tekst: BJ