Industrienieuws: De situatie bij KTM in 5 vragen beantwoord

Sinds vorige week vrijdag zit KTM in een zelfgekozen insolventie-traject. Omdat er nogal wat deining rond de precaire economische situatie van Europa's grootste motorfietsenbouwer is ontstaan proberen we één en ander te duiden aan de hand van vijf essentiële vragen en antwoorden.

1.Welke onderdelen van KTM zijn betrokken?

Drie takken van het bedrijf vroegen vorige vrijdag insolventie aan. Het betreft KTM AG (met een schuld van om en bij 2,7 miljard Euro, KTM Förschung & Entwicklung GmbH met een schuld van ca 105 miljoen Euro en KTM Components GmbH met een schuld van 80 miljoen Euro. In totaal stellen deze drie bedrijven 3.623 mensen te werk. Het Alpenländischer Kreditorenverband, dat deze zaak zal afhandelen schat dat er in totaal zo’n 2.500 partijen als schuldeiser betrokken zijn.

De hoofdingang van KTM-dochter KTM Components GmbH. Ook deze tak is in de insolventie betrokken. Foto: KTM Media Library/KTM Sportmotorcycles

2. Wat is de oorzaak van de malaise bij KTM?

De coronapandemie en de stijgende vraag naar motorfietsen, voor zowel mobiliteits- als vrijetijdsdoeleinden legde KTM aanvankelijk geen windeieren. In het enthousiasme dat toen binnen de KTM-groep ontstond werd zelfs de Amerikaanse fietsfabrikant FELT overgenomen. Daarnaast wou KTM CEO Stefan Pierer, de man die in 1992 het Oostenrijkse merk, zelf na een insolventie overnam ook een kroonjuweel aan z’n groep toevoegen. KTM stapte in bij MV Agusta. Eerst als minderheidsaandeelhouder, om vervolgens eind 2023 de volledige controle over het Italiaanse traditiemerk te verwerven.

Maar tegen dan kregen de  Oostenrijkers al met forse tegenwind te maken. In Mattighofen had men verwacht dat de stijgende conjunctuur van de coronajaren zou aanhouden. Toen Rusland eind februari 2022 Oekraïne binnenviel had dat echterr een invloed op de stijgende energieprijzen en de inflatie. Daardoor zakte de vraag naar motorfietsen en bouwden KTM-dealers stelselmatig een overstock op.

In december 2023 nam KTM al de eerste besparingsmaatregelen door een gedeelte van de F&E-afdeling (onderzoek&ontwikkeling, nvdr) naar China over te hevelen. Daardoor kwamen er in Mattighofen 300 banen op de tocht te staan.

Industrienieuws: KTM scherpt strategie aan en herlocaliseert deels richting Azië

Die situatie kwam dit jaar in een stroomversnelling omdat de invoering van de Euro5+normen (vanaf 1 januari 2025) extra druk zette. De resterende stock aan Euro5-motoren moest eerst de deur, terwijl tegelijkertijd het hele gamma een Euro5+update diende te krijgen. KTM was genoodzaakt de resterende 2023 en 2024-modellen te braderen, om plaats in de showrooms te maken voor nieuwe 2025-modellen.

3. Hoe moet het nu verder?

KTM kondigde vorige week zelf aan dat het een pitstop neemt, met de zelfgekozen weg voor insolventie koopt het 90 dagen de tijd om tot een akkoord te komen met de schuldeisers. Voor zowel KTM AG, als KTM F&E GmbH als KTM Components GmbH zijn er curatoren aangesteld, die moeten ervoor zorgen dat de schuldeisers zoveel mogelijk vergoed worden. In het document dat schuldafhandelaar AKV op z’n website publiceerde wordt gesteld dat de schuldeisers in de praktijk slechts 30% van het door hen geclaimde bedrag zullen terugzien en dat binnen de twee jaar na de invoering van het saneringsplan. KTM AG heeft in de eerste plaats schulden bij banken, maar ook bij toeleveringsbedrijven. Dat zouden dus ook bedrijven die voor andere motormerken produceren kunnen zijn. Denken we maar aan bandenfabrikanten, elektronicaleveranciers, of remmen, kettingen en olie.

 

 

De bevoorrading van wisselstukken blijft verzekerd. Foto: KTM Media Library/Harald Mitterbauer

4. Wat zijn de gevolgen voor de klanten?

“Voor onze klanten verandert er niets,” verklaarde het KTM-management op woensdag 27 november 2024. “Uiteraard garanderen wij dat we motorfietsen, reserveonderdelen en accessoires blijven leveren onder de gebruikelijke voorwaarden. Er zullen geen onregelmatigheden zijn in de goederenstroom of klantenservice.” Het bedrijf heeft er immers alle belang bij dat de continuiteit behouden blijft, al was het maar omdat eventuele overnemers niet graat terug vanaf nul starten.

 

Pedro Acosta tijdens de recente post-seizoenstest in Barcelona. KTM's aanwezigheid in de MotoGP lijkt voor 2025 en 2026 gegarandeerd te zijn, maar het is nog maar de vraag of we de Oostenrijkers ook in het toekomstige 850cc-tijdperk zullen zien. Foto: KTM Media Library/Polarity Photo-Rob Gray

5. En wat zijn de gevolgen voor KTM's motorsportactiviteiten?

KTM heeft de afgelopen kwarteeuw een motorsport-divisie op poten gezet om u tegen te zeggen. Door de overname van Husqvarna en GASGAS en de samenwerking met CFMoto – voor de distributie van het Chinese merk in Europa – had KTM z’n inzet de afgelopen jaren behoorlijk gediversifieerd. Maar afgelopen zomer werd al duidelijk dat KTM de sportactiviteiten op het eigen hoofdmerk zou terugplooien. De inzet van GASGAS en Husqvarna werd fors teruggeschroefd. Zo wordt het GASGAS Tech3-team in de MotoGP volgend seizoen weer een KTM-team. Voorlopig blijven de plannen voor 2025 ongewijzigd en kan KTM in de twee komende seizoenen profiteren van de ‘bevriezing’ van de regels inzake de motorblokken. Daarnaast is er nog iets dat KTM ervan zal weerhouden om vroegtijdig - lees voor 2027 - uit de MotoGP te vertrekken en dat is de opstapclausule in het contract met MotoGP-promotor Dorna (binnenkort misschien Liberty Media). Toen Suzuki in 2021 z'n vertrek uit de koningsklasse aankondigde, moest het merk daarvoor flink in de geldbuidel tasten. In de andere disciplines (MXGP, AMA SX/MX, Enduro, etc...) waarin KTM met fabrieksteams is er van zulke 'opstapclausules' vooralsnog geen sprake.

Maar vanaf 2027 treden er sowieso nieuwe motorregels in voege in de MotoGP en gaat men met 850cc ipv 1000cc motorblokken rijden. Het is nog maar de vraag of KTM tegen dan nog over de mensen en middelen beschikt om die nieuwe generatie krachtbronnen te ontwikkelen. 

Tekst: Bart Jacobs

Bron: Alpenländischer Kreditorenverband

Geschreven op 5 december 2024
© Motoren & Toerisme