Een Tesla op twee wielen?
Damon wist tijdens de laatste CES, in januari 2020, veel mensen uit de Tech-wereld te overtuigen. Zodanig zelfs dat het jonge bedrijf uit Vancouver (BC) met de felbegeerde Innovation-award aan de haal ging. Het bedrijf ontwikkelde, én patenteerde, z’n eigen elektrische aandrijflijn, de HyperDrive. De HyperDrive-aandrijflijn maakt gebruik van sensor-fusie, robotica en artificiële intelligentie en zou daarmee ’s werelds veiligste, slimste en best geconnecteerde motorfiets zijn. Het geïntegreerde CoPilot-systeem moet de veiligheid te allen tijde garanderen. Dat gebeurt met een 360° geavanceerd waarschuwingssysteem. Bestaande uit sensoren, camera’s en radar, die de rijder voor opdoemende obstakels moeten waarschuwen én behoeden. Dankzij het gepast, benoemde Shift-systeem kan de rijder, al rijdende, de positie van het stuur en de voetsteunen aanpassen, teneinde de optimale ergonomie te vinden.
Her en der wordt in de Noord-Amerikaanse media al de vergelijking gemaakt tussen Damon en Tesla, dat zelfstandig en wars van de conventionele autoindustrie, het begrip 'elektrische auto' wist te herdefiniëren. Of Damon motorfietsen ook zo nadrukkelijk z'n stempel zal kunnen drukken op de motorindustrie in het algemeen, en de 'e-motorfiets' in het bijzonder, valt af te wachten.