Honda is van oorsprong een motorfiets-constructeur, al maakt het ondertussen ook auto’s, tuinmachines, stroomgroepen en zelfs vliegtuigen. Maar alles begon in 1949 met de lancering van de Dream D-Type, Honda’s eerste productie-motorfiets. In de post-oorlogsjaren was er in Japan veel vraag naar betaalbare en betrouwbare mobiliteit. Vanaf begin jaren ’60 richtte Honda het vizier ook op de internationale markten. De eerste buitenlandse fabriek waar Honda motorfietsen bouwde werd in 1963 in Aalst geopend. Vanaf dan zou Honda’s groei niet meer te stoppen zijn.
40% van de wereldwijde markt
Dik 60 jaar later beschikt Honda over 37 productie-faciliteiten in 23 landen wereldwijd. Samen kunnen die jaarlijks meer dan 20 miljoen motorfietsen bouwen. Die motorfietsen vinden dan weer hun weg naar de klanten via Honda’s wereldwijde netwerk van 30.000 motorfiets-dealers. Daardoor is Honda goed op weg om de historische mijlpaal van 500 miljoen afgeleverde motorfietsen en scooters te bereiken.
Voor het huidige boekjaar, dat tot in 31 maart loopt, verwacht Honda 20.2 miljoen eenheden te bouwen. Een indrukwekkend cijfer waarmee de Japanse constructeur alleen al goed is voor 40% van de wereldwijde motorproductie. Het leeuwendeel (85%) van die meer dan 20 miljoen Honda’s is voor de Aziatische markt bestemd. Honda rekent India, Indonesië, Thailand en Vietnam daarbij. De eigen thuismarkt (Japan dus), Europa en de Verenigde Staten, vormen samen slechts een afzetmarkt van 6% van Honda’s productie. Toch hebben we het dan over 1,2 miljoen motorfietsen en scooters. In 2024 was de verkoop van Honda tweewielers goed voor een absoluut record in 37 landen.