Industrienieuws: Honda over het verleden en de toekomst van z’n motordivisie

In de eerste maand van het jaar mag je nog terugblikken op het voorgaande, maar moet je ook vooruitkijken op wat komen gaat. Dat deed men vanochtend ook in Japan waar Minoru Kato en Daiki Mihara – respectievelijk de grote bazen van de motorfiets/power products-divisie en de elektrificatie-operaties binnen Honda – een persbriefing hielden.

De motorfiets waarmee in 1949 alles mee begon voor Honda, de Dream D-Type.

Honda is van oorsprong een motorfiets-constructeur, al maakt het ondertussen ook auto’s, tuinmachines, stroomgroepen en zelfs vliegtuigen. Maar alles begon in 1949 met de lancering van de Dream D-Type, Honda’s eerste productie-motorfiets. In de post-oorlogsjaren was er in Japan veel vraag naar betaalbare en betrouwbare mobiliteit. Vanaf begin jaren ’60 richtte Honda het vizier ook op de internationale markten. De eerste buitenlandse fabriek waar Honda motorfietsen bouwde werd in 1963 in Aalst geopend. Vanaf dan zou Honda’s groei niet meer te stoppen zijn.

40% van de wereldwijde markt

Dik 60 jaar later beschikt Honda over 37 productie-faciliteiten in 23 landen wereldwijd. Samen kunnen die jaarlijks meer dan 20 miljoen motorfietsen bouwen. Die motorfietsen vinden dan weer hun weg naar de klanten via Honda’s wereldwijde netwerk van 30.000 motorfiets-dealers. Daardoor is Honda goed op weg om de historische mijlpaal van 500 miljoen afgeleverde motorfietsen en scooters te bereiken.

Voor het huidige boekjaar, dat tot in 31 maart loopt, verwacht Honda 20.2 miljoen eenheden te bouwen. Een indrukwekkend cijfer waarmee de Japanse constructeur alleen al goed is voor 40% van de wereldwijde motorproductie. Het leeuwendeel (85%) van die meer dan 20 miljoen Honda’s is voor de Aziatische markt bestemd. Honda rekent India, Indonesië, Thailand en Vietnam daarbij. De eigen thuismarkt (Japan dus), Europa en de Verenigde Staten, vormen samen slechts een afzetmarkt van 6% van Honda’s productie. Toch hebben we het dan over 1,2 miljoen motorfietsen en scooters.  In 2024 was de verkoop van Honda tweewielers goed voor een absoluut record in 37 landen.

 

De Activa is Honda's bestverkochte scooter op de zeer belangrijke Aziatische markten.

Globale Zuiden wordt groeipool

Honda verwacht dat de wereldwijde vraag naar gemotoriseerde tweewielers nog zal toenemen. Vooral dan in wat het ‘Globale Zuiden’ genoemd wordt. We hebben het dan over Zuid-West Azië, waarin India de grootste markt vormt. Verder omvat de ’regio’ ook Indonesië, de Filippijnen, Brazilië en andere Zuid-en Midden-Amerikaanse landen.

De verwachting is dat de wereldwijde markt, die nu goed is voor 50 miljoen eenheden, verder door zal groeien naar 60 miljoen eenheden in 2030. In die prognose zitten ook elektrische tweewielers vervat.

Honda zet sinds enkele jaren op de Europese markt terug volop in op legendarische modellen zoals deze CB1000 Hornet.

Europese strategie

Ligt de productfocus voor het Globale Zuiden voornamelijk op goedkopere modellen voor woon-werkverkeer dan is de vraag in Europa op grotere motorfietsen voor de vrije tijd gericht. Honda zal dan ook z’n huidige populaire modellen zoals de CB, CBR, Africa Twin en de Rebel attractiever proberen te maken. De voorbije jaren maakten in diezelfde optiek ook historisch populaire modellen als de Hornet en Transalp terug hun opwachting op de Europese markt.

Verder heeft Honda z’n model-gamma en de technologieën daarachter, versterkt om zo meer aan de eisen van klanten te voldoen. Europese klanten willen vooral plezier beleven tijdens het motorrijden en Honda wil met systemen als z’n Dual Clutch Transmission (DCT) en de E-Clutch aan die vraag beantwoorden. Een zet die Honda als merk alvast geen windeieren legde want in 2024 was Honda marktleider in vijf van de grootste Europese motormarkten (Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk).

Met z'n DCT-transmissie en nu ook met z'n E-Clutch-systeem speelt Honda een pioniersrol als het op semi-automatische transmissies aankomt.

Deze grote modellen worden in een relatief lag volume gebouwd en met veel variatie (varianten en subtypes). Toch wist Honda de ontwikkeling, de aankoop (van onderdelen) en productie ervan efficient te houden door met gezamenlijke platformen (motor, versnellingsbak, etc) te werken.

Maar Honda heeft nog een aantal belangrijke ontwikkelingen in petto. Zo toonde de constructeur op de EICMA in Milaan de allereerste V3-motor ter wereld die voorzien is van een elektrische turbolader. Nu werkt Honda eraan om die krachtbron productierijp te maken en te gebruiken om toekomstige ‘FUN-modellen’ aan te drijven.

Revolutionair Honda V3-motorconcept blikvanger op EICMA

Globale inkomsten in balans

De inkomsten van Honda’s motorfiets-activiteiten, waarvan de meeste in Azië werden gegenereerd, raakten daardoor meer in evenwicht. Europe en andere ontwikkelde landen, maar ook Zuid-Amerika zorgen nu niet alleen voor een omzetverhoging, maar ook voor een verbetering in de bedrijfsstructuur.

 

Bron: persbericht Honda

Aanpassing/vertaling: BJ

Foto’s: HondaNews

 

Geschreven op 28 januari 2025
© Motoren & Toerisme