Harley-Davidson heeft afscheid genomen van CEO Matt Levatich. Dat gebeurde blijkbaar in ‘onderling overleg’. Levatich was CEO sinds 2015, maar had er daarvoor al een carrière van 21 jaar bij ‘The Motor Company’ op zitten. Onder Levatich ging Harley-Davidson resoluut een andere koers varen. Er werd doelbewust op een nieuw en jong publiek gemikt, door de ontwikkeling van modellen voor (voor Harley-Davidson) nieuwe segmenten zoals de Bronx en de Pan American. Maar Harley-Davidson nam onder leiding van Levatich ook het voortouw inzake elektrificatie. Daarmee verraste het, op papier meest conservatieve merk, enigszins de rest van de branche. Met de LiveWire is Harley-Davidson nog steeds de enige, gevestigde constructeur van motorfietsen die een elektrische motorfiets op de markt bracht. Toch vinden sommige critici dat dit alles ‘too little, too late’ was.
Aan toekomstgerichte ideeën was er geen gebrek bij Levatich maar de harde cijfers – en daar wordt een CEO nu eenmaal op afgerekend – wezen uit dat het met Harley-Davidson van kwaad naar erger ging. Op Harley’s belangrijkste markt, de Verenigde Staten, daalden de verkoopcijfers nu al 12 opeenvolgende kwartalen. Daarnaast zakten ook de omzet, de winst en uiteraard de koers van het aandeel Harley-Davidson op Wall Street. Levatich kreeg als CEO van Harley-Davidson te maken met een aantal structurele problemen. Enerzijds, het stilaan uitdoven van Harley’s belangrijkste klantenbestand, de zogenaamde ‘Baby Boomers’. Anderzijds, waren er de gevolgen van de handelsoorlogen die President Trump met zowel China als de Europese Unie uitvecht. Bovenop de hogere prijzen voor geïmporteerd staal, kwamen er nog eens de hogere tarieven (+25% boven het reeds bestaande tarief van 6%) die de EU nu heft op geïmporteerde goederen uit Amerika. Levatich werd dus met een ‘perfect storm’ geconfronteerd.
De raad van bestuur van Harley-Davidson heeft Levatich met onmiddellijke ingang vervangen door Jochen Zeitz. De Duitser is geen onbekende want hij zetelt zelf al geruime tijd in de raad van bestuur. Zeitz verdiende z’n sporen als CEO van het bekende Duitse sportmerk Puma. Verwacht wordt dat Harley-Davidson verder zal inzetten op het aanboren van nieuwe segmenten, het verbreden van de product-portfolio en verdere elektrificatie.
Tekst: BJ
Foto: Autosalon.be/FEBIAC