Inhoud Motoren & Toerisme november 2018

EICMA redt het motorjaar 2019

Vorig maand moesten we teleurgesteld melden dat de tweejaarlijkse INTERMOT-beurs eigenlijk een mug had gebaard. We spraken toen de wens uit dat de EICMA met heel wat meer nieuwtjes het motorjaar 2019 zou kunnen redden. Een echt topjaar zal het nog steeds niet worden, maar in Italië zag we toch wel heel wat interessante nieuwigheden. De grootse conclusies zijn dat het middensegment bij de hoogpoters boeiender wordt dan ooit, dat de hypersports aan een voorzichtige comeback bezig zijn met modellen die er geweldig uitzien en dito prestaties leveren, en dat we nu echt op de rand staan van de elektrische doorbraak, met de Amerikanen en Chinezen als mogelijke gidsen. In het nummer van november kan je alle belangrijkste modellen vinden. 

Benieuwd naar meer? Koop het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme in uw lokale krantenwinkel of op Tijdschriftenwinkel.be

2019 ducati panigalev4r 01

Het blijft stormen in hoogpoterland.

Nog maar net gooide BMW z’n nieuwe R 1250 GS in het strijdperk, of de eerste nieuwe uitdager recht al de rug en de lange veerpoten. Ducati heeft met de Multistrada al een tijd een troonpretendent in huis, maar tot op heden kon die de koning nog niet echt bedreigen. De Multistrada 1260 Enduro, moet daar nu verandering in brengen. Een verdict zal pas vallen na een rechtstreeks duel, maar na de eerste intensieve rijtest blijkt wel dat de Italiaan goed gewapend aan de start komt. 

Ducati nodigde ons uit in een omgeving een koning waardig. In de heuvels rond Florence heeft de familie Frescobaldi een aantal kaste- len en wijndomeinen in de portefeuille. Het is in een van die indrukwekkende stulpjes dat de verzamelde pers als eerste mag proeven van de nieuwe En- duro versie van de Multistrada. De locatie is allerminst lukraak gekozen, want het is ook vanuit dit kasteel dat Duacti zijn offroad rijopleidingen organiseert in de DRE Enduro Academy. De praktische tips en het oefenterrein komen tijdens de testdag goed van pas, en ze helpen om mee te bewijzen dat waar er een wil is, ook een weg is, zelfs als er eigenlijk geen weg is. 

Dit en meer over de hoogpoter in het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme. Ga snel naar uw lokale krantenwinkel of naar Tijdschriftenwinkel.be

Born on the dirt, built for the street

Het kon niet uitblijven. Na twee opeenvolgende seizoenen van dominant leiderschap met hun FTR 750 in het American Flat Track Championship 2017-2018, mag het geen verrassing heten dat de oudste motorfietsproducent van Amerika met een straatversie komt van deze machine. Zowel de styling als de technologie van de FTR 1200 is duidelijk geïnspireerd op de winnende flat track racer. Onder de slogan ‘Born on the dirt, built for the street’ doopt Indian de FTR om tot hun nieuwste wonderkind. 

Zes weken voor de officiële voorstelling op de Intermot begeef ik me naar het hoofdkantoor van de Polaris Group om het preproductie-model exclusief te testen. De krachtbron van deze nieuwe Indian valt in dezelfde categorie als die van de Scout en de Chief. Toch verzekert CEO Steve Menneto ons dat een vergelijking niet opgaat, omdat Indian bij het ontwerp van het blok grotendeels van nul is begonnen. De achtkleppige watergekoelde 1.203 cc 60° V-twin levert 120 pk bij 8.250 opm, met 115 Nm bij 6.000 opm. Het platform van het blok is bewust zeer flexibel opgebouwd, met de bedoeling om op termijn de familie uit te breiden. Vooral de Europese markt ligt in het vizier van de Amerikanen.

Gaan de Amerikanen de motorwereld overnemen? Koop snel het nummer in uw lokale krantenboer of op Tijdschriftenwinkel.be en kom zo meer te weten. 

2019 Indian FTR S 1200

Generatiekloofje

De RT is al een aantal jaren de onbedreigde marktleider in het toersegment. Het lijkt wel alsof de concurrentie collectief de handdoek heeft gegooid in dit strijdperk, en de voornaamste uitdager komt dan ook nog eens uit de eigen rangen, met de zwaardere en nog luxueuzere K 1600 GT. Dit monopolie geeft BMW de vrijheid om de evolutie niet al te snel te laten verlopen. Gelukkig kreeg de RT voor 2019 samen met de rest van de familie het nieuwe 1250 blok met Shiftcam aangemeten. Maakt dat een groot verschil?

Als we bij BMW in Bornem de garage binnenwandelen, zien we twee heel verschillende motorfietsen staan. Maar dat ligt enkel aan de radicaal verschillende look van de Sportuitvoering van de 1250 en de Spezial editie met Option 719 voor de 1200. Vanop afstand is het bijna onmogelijk om de standaardversies van elkaar te onderscheiden. Enkel als je meer in detail naar de kleppendeksels gaat kijken en de nieuwe radiale remklauwen onderzoekt, kan je met zekerheid deze tweeling uit elkaar houden. En zo verraden de twee uiterlijke kenmerken dadelijk ook de enige twee grote interne verschillen. Het blok is helemaal nieuw, en de remmen zijn ook van andere makelij. Vroegere pronkte op die klauwen het overbekende Brembo, nu zijn ze vervaardigd door de Amerikanen van Hayes, en krijgen ze een BMW opdruk. Voor het overige zijn er eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen de oude en nieuwe RT.

Benieuwd naar meer? Koop het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme in uw lokale krantenwinkel of op Tijdschriftenwinkel.be

2019 bmw r1250rt 01
cover november 2019
Geschreven op 13 december 2018
© Motoren & Toerisme