Na de eerste rijtest met de R 18 B in het vorige nummer concludeerden we dat de Amerikanen hun borst beter nat konden maken. Enkele weken later mochten we al met de Transcontinental op oorlogspad in het gezelschap van de Indian Roadmaster en de Harley-Davidson Road Glide Limited. Houdt den Duits dit keer wel stand?
Tekst: Tom Vander Sande
Foto's: Bob Van Mol
Het is nog maar heel recent dat we Duitse en Amerikaanse motoren rechtstreeks tegen elkaar kunnen uitspelen, en daarom wil ik het me nog wel even permitteren oorlogsretoriek te hanteren. Eigenlijk is het wapengekletter pas echt begonnen bij de lancering van de Pan America door Harley eerder dit jaar. Die hoogpoter richt duidelijk z’n pijlen op de GS, maar bij uitbreiding op het hele succesvolle gamma van de grote trails, waar elk merk wel hoopt een graantje mee te pikken. Nu hebben de Duitsers dus een tegenaanval op een tweede front geopend, en dat is heel wat specifieker in z’n vijandbeeld. Het is immers uitsluitend aan de overkant van de oceaan dat ze echte tegenstanders hebben voor de R 18 Trancontinental. Enkel Indian en Harley- Davidson zijn een partij in deze prijsklasse en met dit afwerkingsniveau. Daarbij valt het van bij het begin op dat BMW zeer goed naar die concurrenten heeft gekeken, want deze drie volbloed Grand American Tourers liggen met prijskaartjes rond de 30.000 euro dicht bij elkaar, met de Indian als duurste vogel.