M&T: Naast een goede productkennis heb je wellicht ook een duidelijk beeld van je klanten?
“Zeker, zo’n 65% van m’n klanten zijn BMW-rijders. Tien jaar geleden lag dat wel anders, toen reed het leeuwendeel van m’n klanten op Japanse motorfietsen. Je merkt dus dat die markt sterk geëvolueerd is. Naar mijn aanvoelen speelden de Europese merken de laatste jaren gewoon beter in op de verlangens van de Europese consument. Een flink deel van ons klantenbestand is 50+, maar tegelijkertijd valt het op dat er de jongste jaren terug weer veel jongere motorrijders zijn bijgekomen. Dat is uiteraard een gunstige en hoopgevende evolutie Onder die jonge motorrijders zijn er ook opvallend veel vrouwen. Voor hen is het belangrijk dat ze in een winkel alles kunnen keuren en passen, en dat ze tekst en uitleg krijgen bij een helm of een paar laarzen.”
M&T: Twintig jaar geleden zetten sportieve motorfietsen en dito motorrijders de toon. Nu lijken ze wel uit het straatbeeld verdwenen te zijn.
“Sportief motorrijden is wat mij betreft zeker niet dood. Tenminste, zo merken we het in onze winkel. Er worden inderdaad een pak minder superbikes nieuw ingeschreven, maar heel wat sportieve motorrijders beleven hun passie nu vooral op circuit. Dat is toch een scene op zich geworden. Toen Jorge Lorenzo de overstap maakte van X-Lite naar HJC, konden we z’n replica’s met Monster Energy-logo haast niet aanslepen. Maar toen hij daarna, bij Ducati, nog amper aan winnen toe kwam, bleven diezelfde helmen onaangeroerd in de rekken liggen. Ook voor andere MotoGP-rijders geldt dat hun replicahelmen populair worden van zodra ze op het podium staan, maar meestal gaat het dan maar over enkele exemplaren. Valentino Rossi vormt hier uiteraard een uitzondering op. Van Rossi verwacht ik, dat er zelfs ver na z’n afscheid als rijder nog replicahelmen verkocht gaan worden. Toch merken we de laatste tijd ook dat, wat z’n VR46-merchandising betreft, er verzading optreedt.”
M&T: Wat is jullie belangrijkste product?
“Helmen vormen zonder twijfel dé hoofdzaak, ze zijn eigenlijk de basis van een motoruitrusting. Tenslotte is een helm, in de eerste plaats, nog steeds een valhelm, al wordt dat woord nu haast niet meer gebruikt. Ik durf gerust stellen dat we experts zijn op dat gebied. Zeker omdat de helm een productie is dat een constante evolutie ondergaat. Elk jaar worden helmen, lichter en veiliger. Als ik een klant over de vloer krijg, die pas met motorrijden begonnen is, peil ik eerst naar het totale budget dat hij of zij ter beschikking heeft voor z’n motoruitrusting. Binnen dat budget gaan we ons dan eerst op een degelijke helm richten, die geschikt is voor de noden van de klant. Pas op, ik kan alleen maar adviseren wat ik in de plaats van die klant zou kopen. Het laatste woord is uiteraard aan hem of haar.”