Interview: Markus Schramm – 4. De toekomst: elektrificatie en E-fuels

In het vierde en laatste deel van het afscheidsinterview met voormalig BMW Motorrad-baas Markus Schramm, kijken we naar de toekomst van de Duitse constructeur en de verdere elektrificatie van het gamma.

Interview Markus Schramm - Deel 3. De M-modellen

AC: Tot nog toe  hebben we het alleen nog maar gehad over BMW Motorrads modellen met verbrandingsmotor, maar jullie zijn ook één van de leidende motormerken inzake EV-producten. Hoe zien jullie strategieën voor BMW’s toekomstige elektrische motorfietsen eruit?

MS: 'Ik mag stellen dat we een duidelijk elektrisch stappenplan hebben, een duidelijke strategeie en daarin gaan we eerst focussen op stedelijke mobiliteit. Na de CE 04 komen we nu met de in India gebouwde CE 02 en hebben we ons geëngageerd om elke 18 à 24 maanden een nieuw elektrisch model te lanceren. Daarin vervat zit de eerste echte elektrische motorfiets, die we in 2026 op de markt zullen brengen. Dus ja, wat elektrische mobiliteit betreft, zitten we duidelijk op het juiste pad. Maar het is daarbij heel belangrijk om de timing en de technologie bij elkaar te laten passen. Heb je de technologie, maar is de markt er nog niet klaar voor, dan kom je in een situatie terecht waarin je voor eeuwig in een soort van start-up mode blijft steken. Innovatie moet gelijklopen met de marktvraag , en het bewijs daarvan hebben we vorig jaar gezien met de introductie van de CE 04. Ook al was dit het prille begin voor zo’n model, en begonnen we ze pas in april 2022 te leveren, toch hadden we vorig jaar een aandeel van 56% in de wereldwijde motorfiets- en scootermarkt boven 11 kW. Dit jaar zullen we dat aandeel nog eens vergroten. Dat bewijst dat de timing voor het juiste product moet samenvallen met het technologische aanbod. In 2022 betrof 2,5% van onze wereldwijde verkoopcijfers elektrische scooters. Dit jaar zal dat cijfer al 5% bedragen. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van elektrische BMW auto’s tien jaar geleden en dus lopen we op dat vlak tien jaar achter. We verkopen deze E-scooters niet omwille van door de overheid opgelegde maatregelen, maar wel via emoties en dat is de betere methode. Maar dat vraagt iets meer tijd, en dus zitten we wat mij betreft nu op het juiste spoor inzake E-strategie.'

Rij-indruk: BMW CE 04

AC: Hoeveel exemplaren van de CE 04 hebben jullie tot dusver verkocht?

MS: 'Met dit jaar erbij gerekend zullen we aan zo’n 10.000 verkochte exemplaren van de CE 04 zitten, dus dat is vrij goed.'

AC: Voor 2026 werken jullie aan een motorfiets, geen scooter, die elektrisch wordt aangedreven. Welke klanten willen jullie daarmee bereiken?  In Duitsland vind je laadstations voornamelijk op parkings langs de Autobahn, maar veel minder in de Beierse Alpen waar jullie klanten zo graag gaan toeren. Zullen BMW Motorrad-fans deze motorfiets dan wel willen kopen om er lange afstanden mee te rijden.

MS: 'Wel, ik denk dat, als je het over electromobiliteit voor motorfietsen hebt, Je ver in de toekomst moet kijken. Dus waarom zouden er over 20 jaar mensen, die tegen dan gewoon zijn om dagelijks met elektrische wagens te rijden, geen elektrische motorfiets vragen. Je kan niet exact voorspellen wanneer die gedragsverandering plaats zal vinden. Wanneer we bvb. naar de CE 04 kijken zien we dat mensen er niet alleen omwille van het gebruiksgemak mee rijden, maar ook omdat ze dat gewoon leuk vinden en dat hebben we het vooral over de acceleratie en de naadloze vermogensafgifte. En dan hebben we het hier nog maar over een scooter van amper 21 kW, beeld je dan eens in wat je mag verwachten van een motorfiets met 100 kW, met performante remmen en ophanging, die een buitenaardse acceleratie heeft en even goed stuurt als een superbike. Eerder werden er al zulke elektrische motorfietsen voor de Isle of Man Zero TT gebouwd, dus hebben we het over een compleet rationeel doel. Neem nu mij als petrolhead, ik zal zeker en vast zo’n motorfiets in m’n garage hebben staan.'

Rij-indruk: BMW Motorrad E-Power Roadster Concept

AC: Jullie Indiase partners TVS zijn volop aan het investeren in een E-superbike die hun premiummerk Norton in Engeland gaat bouwen. Werken jullie aan dit project samen met hen, of aan een elektrische BMW?

MS: 'Nee, op dit vlak werken niet samen, nog niet.'

BMW Motorrad Days 2023: BMW viert dubbel en blikt vooruit

AC: Jullie mikken dus op twee soorten elektrische BMW tweewielers: modellen met een lage spanning voor stadsverkeer en prestatiegerichte modellen met hoge spanning. Gaat BMW Motorrad ook een elektrische offroad of dual-purpose versie bouwen? Dus een E-GS om te concurreren met de Zero DSR-X?

MS: 'Alan, vanuit mijn perspectief is dit te ver weg, om er ja of nee op te antwoorden. Ik ben heel tevreden dat er in de Green Deal van de EU nu ook na 2035 ruimte is voor zogenaamde E-fuels. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we nog niet zo snel getuige zullen zijn van het einde van de verbrandingsmotor. Er zijn een aantal doelen waar motorfietsen voor gebruikt worden, waarbij je in de nabije toekomst niet kan zien dat de (elektrische, nvdr) infrastructuur er zal zijn om ze te ondersteunen. Dus, ook al ben ik ervan overtuigd dat een toenemend aantal mensen naar e-mobiliteit op twee wielen verlangd, dan zullen er toch nog een aantal gebieden overblijven waarin een e-motorfiets geen zin heeft en avontuurlijk toeren is daar één van.'

 

BMW zet met de nieuwe CE 02 in op urban mobility

AC: Betekent dit dat jullie modellen met verbrandingsmotoren moeten herontwikkelen om ze E-fuels te laten gebruiken, of zijn jullie in staat om bestaande modellen aan te passen aan het gebruik van E-fuels?

MS: 'Voor mij is dat eigenlijk de belangrijkste troef. In Europa hebben we een motorpark van zo’n 40 miljoen tweewielers in alle mogelijke categorieën. De gemiddelde levensduur daarvan bedraagt ongeveer 20 jaar. Als je dus zou besluiten om de levering van motorfietsen met verbrandingsmotoren volledig stop te zetten, zou het nog ongeveer twintig jaar duren vooraleer het bestaande motorpark uitgefaseerd zou zijn. Ook al zou je met dat tijdsframe akkoord gaan, dan nog zouden we in die tijdspanne zo’n 250 miljoen ton Co de lucht inblazen. En dat is iets dat je onmiddellijk kan vermijden door op elektriciteit over te stappen. Ondertussen hebben we met al onze bestaande modellen reeds bewijzen dat je niets hoeft aan te passen om ze op E-fuels te laten rijden. Je hoeft alleen de tank te vullen en blijven rijden. We hebben hier nu intensief mee getest en stelden vast dat er een positieve impact op het verbruik is en dat er een positieve impact op de emissies. Je hoeft dus niets te veranderen aan de motorfiets, je doet gewoon E-fuel in de tank en begint te rijden en ondertussen stop je het verbranden van fossiele brandstof. De E-fuels zijn dus geschikt voor nagenoeg het hele motorpark, en dat is belangrijk want we hebben het hier over een transformatie van 20 tot 40 jaar. Maar de initiële impact kan heel makkelijk onmiddellijk van start gaan met het bestaande motorpark. Dat is ook de reden waarom we hard hebben aangedrongen om werk te maken van E-fuels en we zijn heel blij dat ons argument aanvaard werd door de EU.'

 

Techniek: E-fuels

AC: Dit komt uiteraard een beetje neer op het bekende riedeltje: Waarom hadden we daar niet eerder aan gedacht?

MS: 'Inderdaad. Maar goed, beter laat dan nooit.'

AC: BMW AG is ook een globale leider als het op waterstofaandrijving aankomt. In Groot-Brittanië rijdt er moemeenteel een vloot BMW 5-reeksen op waterstofaandrijving rond. Kan deze brandstofcel ook aangepast worden voor motorfietsen? Jullie vier Japanse concurrenten hebben zich, tegen hun gewoontes in, verenigd om samen motorfietsmotoren op waterstof te ontwikkelen. Is dat een piste die  ook door BMW Motorrad onderzocht wordt?

MS: ‘Nee, niet op twee wielen, zeker niet. We hebben dit uiteraard heel zorgvuldig bekeken, maar uiteindelijk is de energiedichtheid van een (lithium-ion) batterij nu al veel hoger dan wat je in een vergelijkbare waterstoftank kan opslagen en dat zal niet veranderen. En dan zijn er nog de ‘verpakkingsproblemen’ op een motorfiets waarin je een zodanig hoog brandstofvolume moet kunnen opslagen om tot dezelfde prestaties als een benzine-aangedreven machine te komen. Waterstofmotoren komen dus niet voor in de toekomstplannen van BMW Motorrad. Een bijkomend argument daarvoor is dat de infrastructuur om waterstof te tanken op dit ogenblik veel minder ontwikkeld is dan het laadnet voor e-motoren. Dus ik denk niet dat dit veelbelovend is voor de toekomst.

AC: ‘Maar het voornaamste probleem blijft dan toch dat je op een motorfiets niet genoeg plaats hebt om de benodigde hoeveelheid waterstof op te slagen?

MS: ‘Ja’, dat is zo'.

AC: Bedankt voor het interview!

Interview Markus Schramm - Deel 1. Het Pandemie-effect

Interview Markus Schramm - Deel 2. De Boxers

Geschreven op 23 november 2023
© Motoren & Toerisme