AC: "Markus, gefeliciteerd met BMW’s recordjaar 2022 waarin jullie voor het eerst de grens van 200.000 geproduceerde eenheden overschreden. Jullie lijken alvast op weg om het dit jaar nog beter te doen, betekent dit dat jullie de negatieve gevolgen van de Covid-pandemie definitief achter hebben gelaten?"
MS: "Ja, ik denk het wel. Na alle beperkingen die de Covid-periode met zich meebracht, halen meer en meer mensen vandaag de dag hun motorrijbewijs. Of wel is dat om de vrijheid die motorrijden met zich meebrengt opnieuw te voelen, of om dat gevoel voor het eerst te ervaren. Om eerlijk te zijn, vind ik het ongelooflijk hoe we in 2021 en 2022 met recordcijfers door die crisis zijn doorgekomen. Nu zitten we op koers om ook in 2023 een nieuw recordjaar te realiseren. En dus is het duidelijk dat we van deze hele periode geprofiteerd hebben wat de verkoop betreft. Tegelijkertijd hebben we intern verschillende nieuwe structurele programma’s gecreëerd om de manier waarop we zakendoen flexibeler te maken. We hebben het dan over de verfijning van ons logistiek proces, onze opslag en zo voorts. De eindconclusie is dus dat de Covid-crisis ons gesterkt heeft met het oog op de toekomst en dat terwijl we wereldwijd nog steeds de eerste plaats innemen als het op premium motorfietsen en scooters aankomt."
AC: "Eigenlijk profiteerde BMW dus van de Covid-crisis?"
MS: "Ja, dat moet ik wel toegeven. Ik wil graag m’n oprechte dank uitspreken aan al onze klanten wereldwijd voor het vertrouwen dat ze ons in die periode geschonken hebben."
AC: "Het betekent ook dat heel wat van die klanten nieuw zijn. Wie zijn dat dan?"
MS: "Wel, als we het over een type klanten hebben, dan zijn ze zeker niet zo verschillend. Alleen hebben we er nu meer! We hebben het sterkste merk en we geloven ook dat we de meest aantrekkelijke en breedste product-portfolio van alle belangrijke fabrikanten hebben. En we hebben een zeer goed wereldwijd distributienetwerk, het is dus niet één specifieke markt die je er zo kan uithalen, maar wel over de hele wereld. We zijn verkozen tot meest trendy motormerk ter wereld en datgene met de meest innovatieve technologieën. Ik denk dus dat de reden voor ons succes de combinatie is van merkwaarde, leiderschap op gebied van innovatie en onze zeer brede product line-up. Het gevolg daarvan is dat meer en meer mensen een BMW Motorrad-product willen. Ons doel is duidelijk, we willen elk van onze verschillende modellen als beste premium motorfiets in zijn specifiek segment positioneren. En ik denk dat we op de goede weg zitten om net dat te doen. Tegelijkertijd zijn we voortdurend onze markten aan het uitbreiden. Om een voorbeeld te geven, vorig jaar was India onze snelstgroeiende markt met 7.282 verkochte eenheden. Dat is een toename van 40.3% ten opzichte van 2021. Veel van onze klanten komen dus uit één van die snelgroeiende markten, ik ben er dus van overtuigd dat we qua groei op de goede weg zitten."