In de marge van het autosalon konden we een half uurtje van gedachten wisselen met Timo Resch, de verkoopdirecteur van BMW Motorrad. De cijfers bewijzen dat hij z’n werk goed doet. Wij polsten naar zijn geheim en zijn visie op een aantal trends in ontwikkeling.
Om te beginnen proficiat met opnieuw een succesjaar in 2018. Wat is het geheim van het blijvende succes van de verkoop van BMW?
Het belangrijkste is denk ik dat je een sterk merk hebt met een hele duidelijke boodschap. Met ons concept ‘Make Life a Ride’ hebben we die boodschap duidelijk gevonden. Iedereen begrijpt dadelijk wat we bedoelen en onze uitgebreide waaier aan modellen maakt van die filosofie een realiteit voor verschillende types motorrijders. Aangevuld met onze dealers waar klanten een uitzonderlijke begeleiding krijgen, zorgt dat ervoor dat we toch heel succesvol premium producten in de markt kunnen blijven zetten. Het gaat dus om de juiste mensen en de juiste producten. Producten die mensen doen dromen, en tegelijkertijd toch bewijzen dat wij kwaliteit en veiligheid bieden.
In een ver verleden kon BMW enkel dromen van die positie, wanneer is dat veranderd en hoe is dat gelukt?
Ik denk dat we op een bepaald moment hebben besloten om onze waaier aan modellen sterk uit te breiden. Er was een bepaalde periode dat het imago van BMW eigenlijk werd beperkt tot de GS-familie. Onze focus lag daar toen te specifiek op. Ik denk dat de lancering van de S 1000 RR in 2009 een heel belangrijke stap was in die evolutie. Mensen waren dat niet gewoon van ons en het was een bewijs dat wij ook in andere segmenten topproducten konden afleveren. Parallel met die evolutie zijn we er door de jaren ook beter in geslaagd om een gevoel in ons merk te steken. We stonden bekend als technologisch vooruitstrevend, maar we hebben daar ook beleving aan kunnen toevoegen. We zijn meer tastbaar en toegankelijk geworden als merk. Dat is begonnen bij de eigen mensen, intern bij BMW. Zodra zij dat begonnen te voelen, konden we dat ook naar buiten uitdragen via dealers en andere kanalen. Dat was een belangrijk keerpunt.