Interview: MV Agusta-CEO Hubert Trunkenpolz over de toekomst van het merk

Er is de afgelopen vijf jaar veel inkt gevloeid over MV Agusta en z’n lange paringsdans met de Pierer Mobility Groep, zeg maar het industrieconcern rond KTM. Eerst leek de investering van de Oostenrijkers maar om een klein stapje te gaan, maar sinds maart van dit jaar weten we meer. De Pierer Mobility Group heeft nu een meerderheidsaandeel van 50.10% van MV Agusta in handen en deelt op die manier voortaan de lakens uit in Varese waar het Italiaanse premiummerk gevestigd is. De dagelijkse leiding van MV Agusta is vanaf nu in handen van de ervaren Oostenrijkse CEO Hubert Trunkenpolz. Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart sprak met Trunkenpolz over de toekomst van MV Agusta.

Tekst: Alan Cathcart

Vertaling: Bart Jacobs

Foto's: Fabio Polimeni, MV Agusta Servizio Stampa

 

Vroeger dan gepland. Oorspronkelijk voorzag het stappenplan van de Pierer Mobility Group (PM) dat het Oostenrijkse concern pas in 2026 meerderheidsaandeelhouder zou worden, maar tegen de verwachtingen werd dat proces al op 15 maart van dit jaar afgerond. Een beslissing die volgens Hubert Trunkenpolz gebeurde, “Omdat we klaarheid wilden scheppen over wie er de baas was in Varese, en dus moesten we de zaken dramatisch versnellen.”

Industrienieuws: Strategische samenwerking tussen MV Agusta en Pierer Mobility

1.852 eenheden. Dat is het aantal motorfietsen dat MV Agusta (MV) vorig jaar aan klanten wist af te leveren. Een aantal dat zeer beperkt is, zelfs voor een exclusief premiummerk als MV en dat resulteerde bovendien in een cashflow-probleem. Of in ’t schoon Vlaams: MV zat 'slecht bij kas'. En dat was volgens Trunkenpolz “Een zeer ongemakkelijke situatie, en er waren bovendien al veel verschillende redenen waarom we in MV Agusta geïnvesteerd hadden, maar voor ons werd het vanaf dan duidelijk dat we de herstructureringsplannen voor MV moesten versnellen. En daarom zijn we met Timur (Sardarov, BJ) tot een overeenkomst gekomen om het leiderschap van MV vroeger dan gepland over te nemen. Een meerderheidsaandeel in een bedrijf hebben is één ding, maar het is nog belangrijker om zelf het heft in handen te nemen en belangrijke knopen over het industrieel opereren ervan door te kunnen hakken.”

Geen commentaar. Als we het bedrag van € 150 miljoen laten vallen – zoveel zou PM voor het meerderheidsaandeel van 50,10% betaald hebben volgens de Italiaanse pers – zegt Trunkenpolz dat er een overeenkomst tussen beide aandeelhoudersgroepen (PM en de familie Sardarov) bestaat om geen uitspraken te doen over de financiële aspecten van de deal.

MV Agusta-CEO Hubert Trunkenpolz stamt zelf uit een motordynastie. Die 'T' in KTM staat voor Trunkenpolz. Foto: Fabio Polimeni

Nieuwe strategie. Hoe wil Hubert Trunkenpolz de steven van MV Agusta wenden en het bedrijf winstgevend(er) maken? Door de verhoging van de productiviteit, door meer efficiëntie of door te besparen op de uitgavenposten? “Het bedrijf een nieuwe weg laten inslaan zal vooral twee belangrijke maatregelen vergen. Eerst en vooral moet er meer stabiliteit komen in de processen en moeten we kostentransparanter worden. Daarvoor zullen we tijdens de komende zomervakantie het SAP-systeem in gebruik nemen. (SAP staat voor Systems Applications and Products en is een software-systeem om magazijn- en stockbeheer te optimaliseren, AC). Het tweede aspect is dat we uiteraard aan ons productaanbod moeten werken. We gaan het in ieder geval bij drie- en viercilinder modellen houden. Geen zescilinders dus, maar MV gaat ook geen twins bouwen!”, zegt Trunkenpolz over de toekomstige line-up van het merk.

Meer dealers. “Momenteel hebben we 180 dealers die we ‘factureerklaar’ noemen. Dat houdt in dat de technici allemaal een technische training hebben gekregen, dat er een dealercontract is en dat er een vorm van financiering aanwezig is. Sommige van deze dealerships zijn écht kersvers en nog niet volledig operationeel. Op dit moement hebben we wereldwijd een goede 150 volledig functionerende dealers, maar dat moeten er op termijn minimum 400 worden. We gaan er nog een jaar of twee over moeten doen om aan dat getal te geraken. Maar het is de bedoeling om met hun hulp op termijn 10.000 eenheden per jaar te verkopen.

MV Agusta heeft volgens medeaandeelhouder Stefan Pierer alleen toekomst als premiummerk

Alleen premium. Op een MV-scooter hoeven potentiële klanten alvast niet te wachten. Een paar jaar geleden stelde MV op de EICMA in Milaan nog de Ampelio, een scooter die het samen met het Taiwanese Kymco had ontwikkeld, voor. Maar de plannen voor Urban Mobility-producten lijken nu definitief van de baan. Trunkenpolz heeft een uitgesproken mening over welke motorfietsen MV in de toekomst moet maken en vooral over hoeveel die moeten kosten. “Naar mijn mening mag een MV Agusta nooit minder dan € 25.000 kosten. Dat zou het minimumtarief moeten zijn, maar naar boven toe is er geen limiet”, zegt de Oostenrijker over de te volgen prijzenpolitiek.  “Ik denk namelijk dat het perfect moeglijk is om MV Agusta’s van € 60 à 70.000 aan de man te brengen. Verwacht dus geen motorfietsen voor woon-werkverkeer en al zeker geen elektrische. Geen instapmodellen, alleen exclusieve modellen van topniveau.”

 

Hubert Trunkenpolz is de nieuwe CEO van MV Agusta en moet in die hoedanigheid over het Italiaanse DNA van het merk waken. Foto: Fabio Polimeni

En de Enduro Veloce? Wat dan gedaan met de pas gelanceerde Enduro Veloce, die met z’n prijs van € 23.000 onder die toegangsdrempel van € 25K valt? “Eerst en vooral moet ik toegeven dat die motorfiets meer succes heeft dan ik had verwacht en daar ben ik superblij mee. Versta me niet verkeerd, net zoals Stefan (Pierer, nvdr) was ik ook heel kritisch over het feit dat die motorfiets ontwikkeld werd, zeker als je de concurrentie van BMW, Ducati, KTM, Triumph en Honda in dat segment in ogenschouw neemt. Ik had dus m’n bedenkingen maar ik ben blij om toe te geven dat ik het verkeerd voor had. Maar die prijs is dus een vertrekpunt. In de toekomst willen we daar naar toe werken en dus zal ook de Enduro Veloce vroeg of laat € 25.000 gaan kosten."

Net getest: MV Agusta LXP Enduro Veloce

Italiaans. Zullen MV Agusta-modellen in de toekomst, net zoals dat voor alle huidige modellen het geval is, altijd in Italië ontworpen en ontwikkeld worden? “Ik kan bevestigen dat dat zo zal zijn. Je zal geen rood/zilveren KTM’s waar een MV-badge op kleeft. We hebben veel appreciatie en respect voor het merk MV en dus gaan we het niet devalueren door er een copy/paste van wat we in Oostenrijk doen van te maken. Maar we zijn wel een globaal opererend bedrijf en we hebben ontwerpers in Barcelona en Salzburg, zoals MV Agusta die nu ook in Varese en San Marino heeft. In de toekomst zullen die verschillende mensen onvermijdelijk samen gaan werken. Maar ik kan hier met 100% zekerheid beloven dat alle toekomstige MV Agusta-modellen een sterk herkenbaar Italiaans DNA zullen hebben.”

Ook de MV-productiefaciliteit in Schiranna aan het meer van Varese zal in de toekomst verder gemoderniseerd werden. Net voor de overname door Pierer Mobility werd er nog een nieuwe productielijn geïnstalleerd. Foto: MV Agusta

Oostenrijkse know-how.In de toekomst gaan we absoluut een beroep doen op de ontwikkelingsfaciliteiten die we in Oostenrijk hebben. We gebruiken die eigenlijk nu al om de volgende generatie van de driecilinder motoren te ontwikkelen. Uiteraard  gaan we daarbij de middelen die we hebben aanwenden om ervoor te zorgen dat elk toekomstig MV-model mechanisch tot de absolute top behoort.”

Superveloce 1000. De Superveloce 1000 is het volgende nieuwe model dat er aankomt. Wanneer starten de leveringen daarvan? “De productie van de gelimiteerde Serie Oro-versie begint in juli. Vanaf september volgt dan de volumeproductie van de Superveloce als 2025-model.  We verwachten veel van deze motorfiets.”

 

De MV Agusta 1000 Serie Oro zal vanaf juli in gelimiteerde oplage gebouwd worden. Foto: MV Agusta

Driecilinders. "Onze focus ligt nu vooral op de driecilinder modellen die de motor zullen krijgen waarmee we in de Enduro Veloce gepionierd hebben. Die Enduro Veloce is het eerste model van een nieuwe generatie, die uit verschillende modellen met hetzelfde motorplatform zal bestaan. Maar al die modellen zullen een verschillend niveau van motorafstelling hebben. Er komt dus ook een krachtigere versie van de driecilinder want het lijkt me logisch dat we die gebruiken om een nieuwe Brutale te creëeren. De Brutale vormt de ruggengraat van MV Agusta’s productgamma en krijgt daarom ook de hoogste prioriteit inzake modelontwikkeling. Alle driecilinders zullen overigens dezelfde capaciteit van 930cc hebben. Commercieel gezien is het logisch, zeker met het oog op de homologatie ervan, dat de driecilinders hetzelfde platform hebben."

Viercilinders. Komt er een compleet nieuwe viercilinder motor zoals we dat nu bij de driecilinders hebben gezien? “Neen”, antwoordt Trunkenpolz op die vraag. “Want eerlijk gezegd is die motor, die nu al een vermogen van meer dan 200 pk levert, al erg krachtig en dus houdt het geen steek om die te blijven doorontwikkelen. Maar toch willen we de huidige krachtbron aanpassen, door misschien in twee verschillende richtingen te gaan. Eén met een een beetje minder vermogen en meer koppel en een tweede versie met iets meer vermogen , maar hetzelfde koppel. We zijn die dingen nu nog aan het evalueren, maar we blijven de huidige viercilinder motor zeker behouden.”

Trunkenpolz legt de lat inzake productie weliswaar hoog, maar weet dat de markt ook een limiterende functie heeft. Foto: Fabio Polimeni

15.000. Wat is jullie absolute einddoel inzake verkoopcijfers, ligt dat rond de 15.000? “Ja, absoluut. Als we met één ploeg per dag motorfietsen bouwen, dan ligt de grens ergens tussen 13.000 en 15.000 motorfietsen per jaar. Het hangt er allemaal vanaf hoeveel productielijnen we in de toekomst zullen inzetten. Het zou kunnen dat we de nieuwe productielijn met twee shifts gaan bemannen en dat we de oude lijn voor speciale of gelimiteerde versies in zullen zetten. Maar dat moeten we allemaal nog bediscussieren en beslissen. Wat mij betreft kan je van MV Agusta geen exclusief merk maken als je tegelijkertijd ook hoge volumes wil draaien. Maar niet alleen de productie is een limiterende factor, de markt is dat ook.”

Geschreven op 18 juni 2024
© Motoren & Toerisme