Interview: Stefan Pierer ziet alleen premium toekomst voor MV Agusta

M&T-medewerker Alan Cathcart zat naar goede jaarlijkse gewoonte, onlangs weer samen met Stefan Pierer, de grote baas van Pierer Mobility. Daarbij ging het uiteraard over de stand van zaken bij KTM, Husqvarna en GASGAS, maar ook over de vrij recente samenwerking met MV Agusta. In een aantal afleveringen brengen we elke week verslag uit van dat uitgebreide gesprek. Vandaag deel 1: MV Agusta. 

Tekst: Alan Cathcart - Bewerking: BJ

Foto credits: KTM/Emanuel Tschann, MV Agusta

Naast het aandeel van 25,1% in MV Agusta, dat we vorig jaar hebben verworven gaan we in een eerste fase ook erg nauw samenwerken voor de productie van hun huidige modellen. Dat betekent dus dat wij voor hun aanvoerlijnen zullen zorgen, wij gaan alle onderdelen die dit jaar nodig zijn voor de productie van MV Agusta aankopen. Daarna zullen we de wereldwijde distributie van de afgewerkte producten voor onze rekening nemen. Dat alles is slechts een eerste stap om hen te helpen uit te groeien tot een winstgevend bedrijf”, licht Stefan Pierer de samenwerking met MV Agusta toe.

De Pierer Mobility Group heeft nu iets meer dan een kwart van de aandelen van MV Agusta in handen. Foto: Alan Cathcart

"Ik denk dat er niemand op een allroad van MV Agusta zit te wachten."

Op Alans vraag of de Pierer Mobility Group ook een rol zal spelen in de strategische productontwikkeling van MV Agusta en in hoeverre de Lucky Explorer-modellen daar in passen zegt Stefan Pierer het volgende: “Niemand zit op die modellen te wachten en zeker al niet onder die merknaam. Adventure bikes vormen een groot gedeelte van de globale motormarkt, maar zijn ook het moeilijkste en meest competitieve segment waarin je als constructeur aanwezig kan zijn. Ik denk niet dat er iemand op zo’n model van MV Agusta zit te wachten.”

Stefan Pierer ziet een belangrijke rol weggelegd voor de Brutale viercilinder. Foto: Servizio Stampa MV Agusta

Welke producten zou MV Agusta dan wel moeten maken als het aan de Oostenrijkse bedrijfsleider lag?  “Voor MV Agusta zijn dat uiteraard high end-modellen. Ik zou niet zeggen luxe-modellen maar wel premium high end. Ik denk dat de Brutale een goede basis daarvoor zou zijn. Je kan dat model wel tot iets leuks ontwikkelen. Maar voor mij persoonlijk is het model dat de essentie van MV Agusta het best belichaamt nog steeds de F4. Toen die motorfiets 25 jaar geleden op de markt kwam merkte je er zoveel mooie details aan op – hij was perfect, en erg mooi. Maar die fraaie stijl zijn ze in het voorbije decennium kwijt geraakt, gewoon omdat ze andere meer prangende problemen hadden. Bovendien tekende Tamburini (de legendarische Italiaanse ontwerper die oa de Ducati 916 vorm gaf, nvdr) toen ook al geen MV’s meer. Ik kan hier stellen dat m’n collega Gerald Kiska (van de gelijknamige designstudio die alle KTM-producten vorm geeft, nvdr), plannen heeft om een Kiska Design Studio op te zetten in de MV Agusta-fabriek in Varese. Maar heel erg concreet, inzake de tijdslijn ervan, zijn die voorlopig nog niet.

Pierer vindt het heel belangrijk dat MV Agusta ook in de toekomst stevig in Italië verankerd is.

En welke rol zal Kiska dan precies gaan spelen als het op de vormgeving van MV Agusta aankomt? “Die rol zal heel belangrijk en heel interessant zijn. In de eerste plaats gaan we focussen op het stabiliseren van het huidige gamma en de huidige modellen wat opschonen.”

 

"Alle MV Agusta's moeten ook in de toekomst in Italië gebouwd worden."

Naast de premium high end-modellen is er volgens Pierer bij MV Agusta ook nog plaats voor de driecilinders. “Hun nieuwe driecilinder motor is een heel goede krachtbron, al moeten we er nu voor gaan zorgen dat de Euro 5.2-normen gehaald worden. De 900 driecilinders zullen de kleinste MV Agusta’s worden. Het is de bedoeling dat MV Agusta altijd premium blijft en dat zowel op het vlak van cilinderinhoud, als ontwerp en afkomst. Met dat laatste bedoel ik dat alle MV’s in Italië gebouwd moeten worden.”

Geschreven op 13 maart 2023
© Motoren & Toerisme