Het aftellen is afgelopen. Met een spannende soundtrack wordt de online introductie van Brixton’s gloednieuwe paradepaardjes ingeleid. Ietwat ongebruikelijk voor ons journalisten, maar tegelijkertijd helemaal 2020. Er wordt ons beloofd dat we weldra het echte werk kunnen doen; wanneer de eerste testmotoren in België arriveren. Nu moeten we het nog even met mooie beelden en welbekende marketingtermen doen.
Eicma 2019, zoals gebruikelijk maakt het publiek kennis met een resem aan nieuwe motoren waarvan de Brixton Crossfire ongetwijfeld één van de meest in het oog springende motoren op de beursvloer was. Een potente en strak vormgegeven motorfiets met een unieke tank als hoofdkenmerk. Het relatief jonge Brixton van de KSR groep heeft sinds 2017 al negen motoren gelanceerd. Meestal variaties op een 125cc of 250cc platform waar ondermeer lifestyle en design belangrijke eigenschappen zijn. De Crossfire 500 breidt deze hippe familie uit met een tweecilinder 486cc platform dat met zijn 48 pk de limiet opzoekt van de regels van het A2-rijbewijs en voldoet aan de Euro-5 normen van 2021. Volgens de grote baas draait het Oostenrijkse design om vernieuwing die nog niet aanwezig is op de drukbezette motormarkt. Sommige elementen zoals de ronde koplampen zijn eerder conservatief maar met de x-vormige tank weten ze zeker een uniek ontwerp af te leveren. Met andere woorden, “puur motorrijden met een epische stijl” zoals de leuze bij de ontwerpafdeling klinkt. Het rijden kan ik nog niet bevestigen maar naar mijn bescheiden mening is het ontwerp voor deze klasse alvast zeer geslaagd.