Vorige week was het eindelijk zo ver, met enige vertraging konden we de langverwachte KTM 390 Adventure ophalen bij het Belgisch hoofdkantoor van KTM. Vorig jaar viel ons oog op de Yamaha Tracer 700 GT, deze keer kiezen we voor een iets lichtere reiskompaan om ons een gans jaar te vergezellen tijdens de meest uiteenlopende avonturen.
Ik profiteer van de zomerse avondtemperaturen om de 390 Adventure uit te laten, het is tenslotte geen weer om binnen te blijven en de late avondzon schreeuwt om aandacht. Ik blijf dicht bij huis en trek richting linkeroever waar de vele wegenwerken van het Oosterweelproject een tijdelijk offroad parcours hebben geschapen om eens vluchtig te testen tot wat de avontuurlijke knaap in staat is. Het is een feestdag en de werven liggen er verlaten bij, voorzichtig rij ik het terrein op en transformeer ik eenvoudig via de knoppencluster de motor in een aspirant enduro. De ABS schakel ik op offroad waardoor het enkel vooraan werkzaam is en de tractiecontrole schakel ik uit. Het systeem is gekend van het Oostenrijkse topsegment en ook het TFT-scherm heeft zijn weg gevonden naar deze instapper, indrukwekkend. Ik probeer enkele stofwolken op te werpen, maar ik wil natuurlijk niet de eerste week de motor al tegen de grond laten kletsen, dus hou ik het bescheiden. Met zijn lichtgewicht van 158 kg is het kinderspel en de motor heeft net genoeg vermogen in eerste en tweede versnelling om iets spannends uit te lokken. Uiteindelijk bereik ik de top van een tijdelijke zandberg met een prachtig zicht over linkeroever.