Ik moet toegeven dat zowel mijn nieuwsgierigheid als mijn opwinding in stijgende lijn gingen naarmate de dag des oordeels voor deze unieke Japanner dichter kwam. De looks dragen daar toe bij met een soort combinatie van de typische Manga-strips en de populaire Transformers films. Je bent er voor of tegen, maar onbewogen laat het concept natuurlijk niemand, dat was al duidelijk op het salon in Brussel waar de Niken een onversneden publiekstrekker was. Daar bovenop komt nog eens dat deze Niken zonder twijfel een technisch huzarenstukje is dat de ingenieurs ongetwijfeld slapeloze nachten heeft gekost. Dat alleen dwingt al bewondering af.
Sabels
Maar waarom willen ze hun slaap opofferen om een prinicpe dat eigenlijk al behoorlijk goed werkt te verandern? Logischerwijs moeten twee voorwielen synoniem zijn met betere stabiliteit, betere grip en meer remkracht. Dat is de theorie, maar die zal veel aan realiteitszin verliezen als tegelijkertijd blijkt dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid en handelbaarheid van de machine. De blijft immers de heilige graal in het motorrijden. De Japanse ingenieurs en marketingjongens hamerden tijdens de presentatie op de parallellen met skiën. Zij spreken van een gelijkaardige ervaring als bij het rondraggen op twee latten. Op die laten zou je eenzelfde, natuurlijk gevoel krijgen als aan het stuur van hun Niken. Dat verklaart ook deels de naam. Niken betekent in de taal van de Rijzende Zon ‘twee sabels’ (Ni is twee, en KEN is dus sabel).