Is je motor klaar voor de winterslaap?

10+1 tips voor de winterslaap van je motor

De dagen worden korter. Het is donker en koud. Verwarmingen staan een tandje hoger en we zitten 's avonds gezellig samen onder het dekentje in de zetel. De winter is in het land! Voor vele motards betekent dit dat de motorfiets weer enkele maanden op stal gaat.

Raes Motoren verzamelde 10+1 tricks en tips om deze winterslaap van uw motorfiets op een veilige en comfortabele manier te overbruggen.

Boek nu uw winter check-up bij Raes Motoren

Binnen vs Buiten

Zoals u weet is het binnen stallen van een motorfiets beter dan buiten. Indien u een garage, schuur of dergelijke heeft, maak hier dan ook zeker gebruik van. Wilt u helemaal niets van zorgen dan kan u altijd kiezen voor een verwarmde garage. Onderstaande tips kunnen altijd van pas komen. Indien je uw motorfiets noodgedwongen buiten moet stallen, dan zijn deze tips zowat verplichte kost om uw motorfiets de winter te laten overleven! Dit vraagt natuurlijk wel voor de nodige (kleine) investering en tijd al zal dit niets zijn in vergelijking met het gevoel tijdens de motorrit op die eerste vroege lentedag. 

10+1 tips en tricks

1. Poetsen van de motor

Klinkt vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je motor gepoetst is. Vocht en modder dat achterblijft kunnen voor schade en/of roestvorming zorgen. Zorg er dus zeker voor dat alle vuilresten verwijderd zijn Bij een laatste ritje tijdens de koude temperaturen, 

 

YAMALUBE® Paint & Plastic Polish + YAMALUBE® Weather Protection Spray

2. Benzine bijvullen

Gooi je tank na die laatste rit maar helemaal vol. Roestvorming in de benzinetank komt bij de meeste modernere motoren niet meer voor, maar voorkomen blijft nog altijd beter dan genezen. 

Een aanvulling zijn brandstofadditieven, Forte heeft hier verschillende vloeistoffen voor die ervoor zorgen dat het gehele brandstof systeem van tank tot carburateur/ injectie goed beschermd en gereinigd is. Het is wel aan te raden nog een stukje te rijden om deze vloeistof te laten doorlopen.

De Forté Fuel Sytem Cleaner is verkrijgbaar bij Raes Motoren

3. Olie en oliefilter vernieuwen

Gebruikte olie kan bestanddelen bevatten die corrosief werken. Oudere motoren kunnen hierdoor zelf schade oplopen. Maak een afspraak met je dealer voor een snelle oliewissel tijdens je laatste ritje. 

Olie aan vervanging toe?

4. Batterij aan de lader

Zoals vele motards al zullen ondervonden hebben is de batterij één van de gevoeligste onderdelen bij lange stilstand. De beste manier is om de batterij uit te bouwen en deze op een droge plek aan een druppellader te hangen. Deze gespecialiseerde laders zorgen ervoor dat je batterij in optimale conditie blijft en in de lente gewoon klaar is voor gebruik.

Een nieuwe druppellader nodig?

5. Banden van de grond

Indien u een middenbok of paddocks heeft, bent u hier in het voordeel. Het is namelijk het best om beide banden van de grond te houden. Banden lopen bij lange stilstand wat leeg. Het is dus niet onverstandig om ze na uw laatste ritje een stukje extra bij te pompen (0,5 bar) , zo vermijd je dat er een ‘flat spot’ ontstaat op het punt waar de band op de grond rust. Controleer op tijd de staat van uw banden, zijn ze aan vervanging toe? Vervang ze dan ook! Probeer geen half seizoen rond te rijden op versleten banden, vertrouwen in je banden is van groot belang zowel voor het vertrouwen van de rijder als voor zijn veiligheid. 

Steeds alle A-merken verkrijgbaar bij RAES Motoren.

6. Ketting reinigen

Het smeren van de ketting zou om de 200km moeten gebeuren. Bij het op stal zetten van de motor is het belangrijk de ketting goed te reinigen. Smeer de ketting daarna rijkelijk in met spray.

Tip: Indien u een middenbok heeft dan is dit werk een fluitje van een cent. Indien u dit niet heeft dan is het overwegen van een paddockstand zeker de moeite waard. Deze paddocks zijn tevens officieel verkrijgbaar van Yamaha®.

YAMALUBE® Chain Cleaning Spray YAMALUBE® Chain Lubricant Spray

7. Remvloeistof

Remvloeistof is één van de zaken die vaak wordt overgeslagen bij het op stal zetten. Dit gesloten systeem wordt wel eens uit het oog verloren, wat natuurlijk niet wegneemt dat dit ook moet bijgevuld worden. Controleer bij het van stal halen ook zeker nog eens het peil, is er verdacht veel remvloeistof ontsnapt? Dan is het mogelijk dat u te maken heeft met een lek. Wanneer we dagelijks rijden valt dit niet op maar als er even wat tijd tussen gezeten heeft kan dit opeens gaan opvallen.

<p><em>YAMALUBE® Premium Brake Fluid Dot 5.1</em></p>

8. Koelvloeistof

Eerst en vooral is het belangrijk dat er zeker voldoende koelvloeistof in het koelsysteem zit. Gebruik hier bij voorkeur een voorgemengd product voor omdat die het beste beschermen tegen vriestemperaturen ( -35°c ) en ze bevatten additieven die roestvorming tegengaan.

YAMALUBE® Radiator Coolant

9. Contacten

Bij modernere motoren is dit niet zo zeer een must, maar oudere motoren hebben hier baat bij. Spuit alle contacten en schakelaars in met contactspray. Hier proberen we corrosie te voorkomen en te zorgen dat alles netjes functioneert wanneer de lente terug in het land is.

YAMALUBE® Contact Spray

10. Afdekken

Elke motorliefhebber weet dat een goed ventilerende motorhoes een absolute must als uw motor buiten staat. Het is aan te raden de hoes af en toe weg te nemen om alles te laten verluchten. Een hoes die perfect past hangt +-20cm boven de grond zodat er luchtcirculatie is. Ook bij binnenstalling is zo’n hoes geen overbodige luxe, in een garage kan het ook vochtig zijn. De hoes beschermt ook tegen stof en vuil. Zorg er voor dat de motor is afgekoeld voor u de hoes over de motor legt. De kans dat er bij onvoldoende afkoeling brandplekken ontstaan ter hoogte van de uitlaat is dan groot. Wilt u uw motorfiets nog wat extra beschermen tegen opstijgend vocht dan kan u er altijd een oud tapijt of een stuk karton onder leggen.

11. Boek nu uw winter check-up bij Raes Motoren

Geschreven op 7 december 2022
© Motoren & Toerisme