Kawasaki showt prototype van motorfiets op waterstof

In het kader van de Suzuka 8 Hours pakte Kawasaki afgelopen weekend uit met een waterstof-aangedreven motorfiets.

Dat Kawasaki verschillende pistes bewandelt als het over toekomstige modellen gaat, wisten we al. Momenteel heeft Kawasaki als enige constructeur naast modellen met de klassieke verbrandingsmotor en elektrisch aangedreven motorfietsen ook een hybridemachine in het gamma zitten. Maar Kawasaki onderzoekt daarnaast en dat sinds maart vorig jaar, ook nog de waterstof-piste. Opvallend is daarbij dat Kawasaki er momenteel voor opteert om waterstof  in een verbrandingsmotor te gebruiken. De basis van Kawasaki’s prototype is de drukgevulde 998cc vier-in-lijn uit de Ninja H2. De Kawasaki R&D-ingenieurs pasten het injectiesysteem daarvan aan om directe injectie van waterstof mogelijk te maken. Daarnaast werd het rijwielgedeelte aangepast om plaats te geven aan waterstoftanks.

De waterstofverbranding zorgt voor Kawasaki voor een schone uitstoot, al zegt het er wel meteen bij dat in het proces ook een geringe hoeveelheid motorolie verbrand wordt. Het voordeel van deze aandrijving dat de motorfiets z’n bestuurder dezelfde feeling geeft als bij een traditionele verbrandingsmotor. Kawasaki wil tegen 2030 een motorfiets met waterstof-verbrandingsmotor op de markt brengen.

Samen met moederbedrijf Kawasaki Heavy Industries is Kawasaki Motors lid van HySE (Hydrogen Small mobility & Engine Technology). Dit Japanse samenwerkingsverband onderzoekt de mogelijkheden van waterstofmotoren, waterstoftanksystemen en brandstoftoevoersystemen. Naast Kawasaki, maken ook Honda, Suzuki en Yamaha deel uit van de HySE, waarin verder ook autoreus Toyota participeert.

Waarom Kawasaki niet al z'n eieren in één en hetzelfde mandje legt

Bron: persbericht Kawasaki

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Kawasaki Motors press

Video: YouTube.com/Kawasaki Motors USA

Geschreven op 24 juli 2024
© Motoren & Toerisme