Kawasaki viert 50 jaar Jet Ski

We zouden het bijna vergeten maar sommige constructeurs bouwen nog andere soorten voertuigen, of in dit geval vaartuigen, dan alleen motorfietsen. Zo viert Kawasaki dit jaar de 50e verjaardag van de Jet Ski!

Kawasaki is niet de grondlegger van de waterscooter of personal watercraft (pwc). Het waren immers Europese bedrijven die al in de jaren '50 motorfietsblokken gebruikten om een soort van éénmans-speedboten aan te drijven. Maar de Japanse industriële reus zorgde er wel voor dat pwc's wereldwijd heel populair werden. De basis daarvan legde het in 1973 toen het merk met de Jet Ski op de markt kwam. Jet Ski is een gedeponeerde typenaam maar hij werd zowat wereldwijd in de populaire taal aangenomen om er een pwc mee aan te duiden. Bovendien groeide de naam ook uit tot een werkwoord 'jetskiën'. 

 

 

De allereerste versie van de Kawasaki Jet Ski uit 1973.

De eerste modellen werden voornamelijk gebruikt voor onderzoek en racing maar al snel werd er gestart met massaproductie na de lancering van de JS serie. Deze solo stand-up Jet Ski’s waren uitgerust met een watergekoelde tweecilinder met carburateurs en werden voortgestuwd via een impeller aan de binnenzijde van de machine. Het water stroomt hierbij via een, op de romp gemonteerd, rooster naar binnen en wordt vervolgens door de motor als hogedrukpomp via een geïntegreerde impeller naar buitengedreven. Deze technologie werd vervolgens snel overgenomen door andere waterscooter fabrikanten.

 

De X-2 was de eerste tweezits Jet Ski.

Midden jaren ’80 gaat Kawasaki weer een stap verder met de toevoeging van verstelbare trim. Hierdoor wordt het mogelijk om het vaarkarakter te veranderen op het water. Met de introductie van de X-2, Kawasaki’s eerste tweezits Jet Ski, maakt een heel nieuw publiek kennis met deze vorm van watersport. PWC’s onder de aandacht brengen stond, naast innovatieve technologie, centraal in Kawasaki’s filosofie. In 1994 werd het ST-model gelanceerd welke maar plaats bood aan maar liefst 3 personen. Een eigenschap die vandaag de dag nog steeds present is.

De 750 SXI uit 1995 werd de eerste stand-up Jet Ski met dubbele carburator.

Ook het vermogen van de Jet Ski steeg gestaag. Eind jaren ’90 staat de teller op 150pk met de introductie van de Ultra 150. Later volgde de 1100 STX met brandstofinjectie en de STX-12F, Kawasaki’s eerste viertakt model met het motorblok uit de enorm krachtige Ninja ZX-12R motorfiets. In 2007 introduceerde Kawasaki zijn eerste Jet Ski model met supercharger, in 2011 beschikt het krachtigste model al over 300pk. Na een afwezigheid van 5 jaar keert er ook een weer een solo model terug in de line-up in de vorm van de ‘’stand up’’ SX-R.

Met de Ultra 150 zitski werd eind jaren '90 de kaap van de 150 pk bereikt.

Op dit moment bestaat het Kawasaki PWC-gamma voornamelijk uit de Ultra-modellen.

Bron: persbericht Kawasaki Motors Europe

Foto's: Kawasaki

Video: YouTube.com/Kawasaki USA

Geschreven op 30 maart 2023
© Motoren & Toerisme